Orimlig arbetsbelastning för många chefer
Publicerat 29 juni 2022
Många har kanske lite lugnare tempo på jobbet inför stundande sommarsemester. Men för cheferna ser det lite annorlunda ut enligt en ny undersökning från Ledarna. Var fjärde svensk chef har sällan eller aldrig tid för återhämtning.
Främst är det chefer inom offentlig sektor som lider av hög arbetsbelastning. Där är det så många som var tredje chef som sällan eller aldrig har tid för återhämtning, enligt undersökningen. De kvinnodominerade områdena äldreomsorg, socialt arbete samt hälso- och sjukvård sticker ut. Där är det mer än 37 procent av cheferna som saknar tid för återhämtning. Vid en jämförelse mellan könen är andelen 10 procentenheter högre bland chefer som är kvinnor jämfört med chefer som är män – 34 jämfört med 24 procent.
− Att kunna ha en längre sammanhållen ledighet för att återhämta sig är oerhört viktigt, inte bara för chefens välmående utan för hela verksamheten, säger Andreas Miller, förbundsordförande för Ledarna i en kommentar.
Han anser att ett problem är de stora personalgrupperna inom offentlig sektor är ett problem och att både politiken och arbetsgivarna måste börja prioritera och synliggöra chefers arbetsmiljö och organisatoriska förutsättningar i offentlig sektor.

Marianne Zetterblom
Mer om Stress
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.
-
Ann blev ljudkänslig av jobbet på förskolan
Buller • Efter en dag bland skrik, skratt och ständiga ljud vill Ann Ramqvist helst bara ha det tyst. Sådant som hon annars gillar, att lyssna på musik eller träffa vänner, känns för ansträngande.
-
”Hela livssituationen påverkar”
Stress • År 2028 försvinner diagnosen utmattningssyndrom. Det är i grunden positivt för patienterna enligt Alexander Rozental, professor i psykologi vid Luleå tekniska universitet. Diagnosen har inte varit tillräckligt träffsäker eller resulterat i effektiva behandlingsmetoder.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.
-
"Jag vill höja chefers arbetsmiljö-självförtroende"
Uppdrag • När hon själv blev chef första gången var det chockartat. I dag har Prevents vd Susanna Ribrant betydligt mer erfarenhet och drivs av att stärka chefers självförtroende i arbetsmiljöfrågor.