Tydligt ledarskap viktigt vid omorganisation
Publicerat 21 januari 2016
Det är väl känt att stora och återkommande omorganisationer är en källa till stress och psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Men det finns några knep att ta till för organisationer som vill undvika det.
Både medarbetare och chefer tar stryk av omorganisationer. Långtidssjukskrivningar och förtidspensioneringar är några exempel på konsekvenser som kunnat kopplas till organisationsförändringar.

– Det finns mycket eländesforskning om organisationsförändringar så vi valde istället att också undersöka vad som tycks fungera. Vi ville ta reda på vad som kännetecknar organisationer som lyckas väl med större omorganisationer och vad som kan göras för att chefer och medarbetare ska uppleva en god psykosocial arbetsmiljö, även i förändringstider, säger Stefan Szücs, docent vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, i en kommentar.
Stefan Szücs har tillsammans med forskarkollegorna Lotta Dellve, Annika Härenstam och Lisa Björk kartlagt den psykiska hälsan hos personalen inom kommunala förvaltningar som befunnit sig mitt i större omorganisationer.
Studien visar att tydlighet och delaktighet är två viktiga faktorer för att motverka psykisk ohälsa vid stora omorganisationer. För att främja delaktighet är det personliga samtalet mellan chef och medarbetare viktigt.
– Det räcker inte att chefen för ut budskapet om en omorganisation via arbetsplatsträffar. Chefskap via andra personliga samtal där chefer och anställda möts i mindre grupper eller enskilt är oerhört viktigt för medarbetarna i ett sådant läge, säger Stefan Szücs.
Men det är inte bara medarbetarna som behöver stöd. Även chefen behöver ett strukturellt stöd i form av policies och riktlinjer att luta sig mot. Där spelar personalavdelningen en viktig roll. Chefens uppdrag måste också vara tydligt och avgränsat.
Studien är finansierad av AFA Försäkring.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-

Trivsel börjar med chefen
Arbetsklimat Enligt en ny rapport från Mynak finns det fyra nycklar för att må bra och känna engagemang på jobbet. Allt börjar med ledarskapet.
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

Avstämningsmöten – nyckeln till en bra relation med dina medarbetare
Möten Regelbundna avstämningar med medarbetarna är en central del i ett gott ledarskap. Inte bara för att hålla koll på hur det går på jobbet, utan också hur de mår. Men hur får man till bra avstämningsmöten som inte bara känns som ett stressigt avbrott i vardagen?
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.