
Bild: Istock
Stress bakom många olyckor
Publicerat 8 oktober 2024
Varje år dör över 700 svenskar på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, enligt forskaren Rachael Berglund vid Mälardalens universitet. Att förebygga stress handlar både om att undvika att medarbetare drabbas av utmattning och om att undvika olyckor.
Rättelse
I den ursprungliga ingressen till denna artikel påstod vi felaktigt att drygt 700 svenskar dör varje år i arbetsrelaterade olyckor som beror på brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det skulle ha stått att drygt 700 svenskar dör varje år på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Siffran är hämtad ur Arbetsmiljöverkets rapport "Ohälsosam arbetsbelastning vanligare orsak till dödlighet"
– Det vi kan se i forskningen är att stress bidrar till en ökad risk för osäkra handlingar och olyckor. I byggbranschen finns en fyra gånger så hög risk att drabbas av olyckor bland personal som känner sig stressade enligt en kunskapsöversikt där 35 studier från byggbranschen ingår, sa Rachael Berglund när hon pratade på temat psykosocialt säkerhetsklimat på ett webbinarium arrangerat av Afa Försäkring.
År 2022 genomförde fackförbundet Byggnads arbetsplatskontroller över hela landet med fokus på psykosocial arbetsmiljö. Resultatet visade att branschen har en bit kvar när det gäller att leva upp till kraven i lagstiftningen. Hela 55 procent av arbetsplatserna saknade rutiner för att undersöka den psykosociala arbetsmiljön och på 68 procent av arbetsplatserna saknades mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
– Konflikter, hög arbetsbelastning och långa arbetsdagar är några av de saker som ligger bakom stressen i byggbranschen. I Byggnads undersökning uppgav medlemmarna att de upplever bristande stöd från sin chef och att det är pressade byggtider, sa Rachael Berglund.
Utbildning i psykosocial riskbedömning
Psykosocialt säkerhetsklimat kan användas för att ta tempen på hur medarbetarna upplever att chefer och den högsta ledningen tar det stressförebyggande arbetet på allvar.
– Man kan se att det finns färre risker på de arbetsplatser som har ett bra psykosocialt säkerhetsklimat.
2016–2020 genomförde Rachael Berglund en interventionsstudie där en grupp chefer på Volvo fick utbildning i psykosocial riskbedömning. Efter sex månader visade det sig att den grupp där cheferna utbildats hade ett bättre psykosocialt säkerhetsklimat och färre risker jämfört med en kontrollgrupp där cheferna inte fått någon utbildning. Resultatet kvarstod även efter 18 månader då forskarna följde upp igen.
Ledningens engagemang är avgörande
Ledningen engagemang är helt avgörande för att förbättra det psykosociala säkerhetsklimatet, enligt Rachael Berglund.
– I den studie jag ledde frågade vi oss hur vi skulle kunna visa att ledningen är engagerad. En framgångsfaktor var att ledningen fick göra samma sak, det vill säga ledningsgruppen fick göra sin egen riskbedömning i stället för att bara titta på alla andras resultat. Sen uppmuntrade vi dem till att adressera problem direkt och visa att de verkligen prioriterar arbetsmiljön. En positiv effekt var att när jag frågade cheferna om deras egen arbetssituation berättade de att deras chef hade börjat visa intresse för hur de mådde.
Psykosocialt säkerhetsklimat
Begreppet Psykosocialt säkerhetsklimat (PSC) kommer ursprungligen från den australiensiska forskaren Maureen Dollard. Det är ett mått på medarbetarnas upplevelse av hur den högsta ledningen engagerar sig i, prioriterar, kommunicerar och involverar medarbetarna i psykosociala arbetsmiljöfrågor.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.