
Bild: Fresh Connection
Mindre toppstyrt arbetsliv har gett fler möten
Publicerat 4 november 2019
Har du ofta känslan av att din arbetsdag slukas av möten? Nu visar forskning att mötena faktiskt har blivit fler och anledningen är ett mindre hierarkiskt arbetsliv där möten används för att skapa konsensus och förankra beslut.
Av tradition har möten i arbetslivet handlat om att fatta beslut och slå klubban i bordet, men synen på mötets roll och betydelse har förskjutits. I dag har vi möten för att lyfta frågor och problem som i sin tur ska förankras, återkopplas eller rapporteras. Vilket leder till nya möten.
– Arbetslivet är mer mötesrelaterat i dag eftersom vi inte har samma styrning som tidigare. Organisationerna är mindre hierarkiska och möten blir ett sätt att synliggöra ett arbete som är diffust. I stora organisationer är mötet också ett bevis på att man syns och deltar - ett sätt att visa vad man gjort, säger Patrik Hall som tillsammans med två andra forskare gett ut Mötesboken.
Ökningen av möten gäller dock inte alla yrkesgrupper. Den som jobbar i miljöer som är mer gränsöverskridande och där man behöver samverka, som en projektledare, har betydligt fler möten än yrkesgrupper med tydliga arbetsuppgifter, som till exempel inom hemtjänst eller i butik. Och chefer går på fler möten än medarbetare. En genomsnittlig chef i kommunal förvaltning sitter på möten 50 procent av sin arbetstid. För lite högre chefer kan hela 70 procent av arbetsveckan bestå av möten.
Trots alla dessa möten var förvånansvärt få missnöjda med att ibland ha halva arbetsveckan intecknad, säger Patrik Hall. För till syvende och sist är det fortfarande en viss status i att gå på många möten, vara behövd och ha en fulltecknad kalender.
– Det är ingen som visar upp en tom kalender för att visa hur mycket tid de har för att arbeta, säger Patrik Hall.
Oavsett vad man anser om möten är de en del av arbetslivet. Ett möte kan göra arbetsuppgifterna tydligare och ge en känsla av att man gör något gemensamt. Möten ger bekräftelse från gruppen och håller på så sätt ihop organisationen.
Forskarna har sett att ett möte blir mer givande om de som deltar är jämlika, det vill säga om man får träffa kollegorna och prata sinsemellan i stället för att chefen håller låda eller att man sitter på ett stormöte eller en konferens.
De har också tittat på effektiviteten i möten och menar att de ofta pågår för lång tid.
Är mötet bokad för två timmar så lyckas deltagarna alltid fylla hela tiden trots att mötet egentligen var klart redan efter en timme.
– Man skulle boka 1 timme i stället eller kanske bara 30 minuter. Då skulle mötena bli mer givande och effektiva. Det finns förvånansvärt få konsulter i arbetslivet som lär oss att bli bättre på detta med möten, säger Patrik Hall
Möten
Boka kortare mötestid Testa att boka kortare mötestid. Avsätter man två timmar kommer ni sitta två timmar även om mötet egentligen tog slut efter en timme.

Gerd Eriksson
Mer om Möten
-
Våga ta plats och leda mötet
Möten • Alla har varit med om det. Möten som aldrig tar slut, tankar som far i väg åt annat håll och en känsla av att man står och stampar på samma ställe. Tips för bättre möten.
-
Så väljer ni rätt mötesform
Möten • Träffas fysiskt, ha hybridmöte eller mötas helt digitalt? Alternativen har blivit fler och det är inte alltid helt lätt att veta vilken mötesform som blir bäst. På fackförbundet Akavia har de rent digitala mötena visat sig vara ett bättre alternativ än att ses fysiskt när det är dags för förhandlingar.
-
Ta mötet till nästa nivå
Möten • Att bjuda in till möte är lätt. Men desto svårare är det att få till ett bra möte där alla känner sig inkluderade, närvarande i nuet och peppade att bidra.
Senaste om Forskning
-
Därför blir unga kvinnor mer zoomtrötta
Distansarbete • Att synas på en skärm med sin hemmiljö som bakgrund spär på den press som unga redan känner av sociala medier. Det konstaterar Markus Fiedler, forskare i medieteknik.
-
Könsuppdelat jobb ökar risken för sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier • Att vara kvinna och jobba på en mansdominerad arbetsplats eller att vara man på en kvinnodominerad arbetsplats ökar risken att utsättas för sexuella trakasserier.
-
Tysta fläktar gör oss friskare
Ventilation • Högt blodtryck, hörselskador, sömnsvårigheter och stress är några hälsoproblem kopplade till konstant brus från ventilationssystem. Nu har en forskare vid Chalmers utvecklat en tyst fläkt.