
Bild: Linda Friberg
Kunden har inte alltid rätt
Publicerat 24 maj 2016
Respektlösa kunder och osäkra arbetsförhållanden är vanligt för de som arbetar inom lågstatusyrken. Samtidigt finns det många sätt att skapa värdighet i sin arbetssituation, visar resultatet i en ny avhandling.
Helena Lundberg vid Karlstads universitet har studerat hur anställda inom detaljhandel, hotell och restaurang gör att för att bibehålla sin värdighet i en många gånger tuff arbetssituation. Resultaten pekar på att det finns många strategier som den enskilde använder sig av för att förbättra sin situation.
– I relationen till chefen fann jag att anställda exempelvis kunde omdefiniera sin syn på de normer som finns om ständig tillgänglighet, det vill säga att alla ska ställa upp och jobba med kort varsel, genom att se på detta som en möjlighet snarare än en skyldighet. Andra tar strid mot kraven genom att protestera eller skydda sig mot kraven genom att gå in i en distanserad serviceroll där de inte blir lika sårbara.
Det är inte ovanligt att kunder beter sig respektlöst och hänvisar till den gamla devisen om att kunden alltid har rätt.
– Det händer till och med att kunder tar till hot, våld och trakasserier. Här är en vanlig strategi bland dem som utsätts för det att man till exempel utvecklar en stark stolthet över sitt yrke eller att man helt enkelt konfronterar respektlösa kunder, säger Helena Lundberg som anser att själva upplevelsen av värdighet är en central drivkraft hos alla människor. Värdighet kan därmed ses som grundläggande för att vi ska känna att vi har ett meningsfullt och tillfredsställande liv.
De problem som uppmärksammas i studien pekas ut som problem för såväl organisationer som samhället i stort, eftersom det inte bara handlar om arbetsvillkor utan också om status och hur vi värderar olika yrken.
– Jag tror att ett första steg mot förändring är att kunna visa hur det faktiskt ser ut. Inom organisationer anser jag att man framförallt behöver stärka inflytandet hos de anställda, exempelvis genom de lokala facken.
Ladda ner avhandlingen "Strävan efter värdighet, en studie av servicearbeten"
Peter Fredriksson
Mer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Prisad forskning om smittspridning på arbetsplatsen
Smitta • Årets Levipris går till forskarna bakom ny forskning som visar att smitta kan spridas via små luftburna partiklar på betydligt längre avstånd än man tidigare trott.
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.