Tema: Fysisk arbetsmiljö

Den fysiska arbetsmiljön, med allt från belysning och buller till ergonomi och säkerhet, påverkar både hur vi mår och hur vi presterar på jobbet. Här får du lära dig mer om några av de utmaningar som kan uppstå i skolan.
Den fysiska arbetsmiljön handlar om hur arbetsplatsen ser ut och fungerar i vardagen. Det är viktigt att inredningen är praktisk. Det ska gå lätt att komma fram, och allt ska vara helt och fungerande. Det behöver finnas bra belysning i alla utrymmen, både allmänbelysning och punktbelysning. Det är också viktigt att temperaturen är behaglig och luftkvaliteten god. Det finns riktlinjer för temperaturer på jobbet.
I filmen kommenterar Arbetsmiljöverkets sakkunnige Kristian Hansson ämnet fysisk arbetsmiljö i skolan.
Arbeta med fysisk arbetsmiljö i grupp
I pdf:en finns faktaunderlag och gruppövningar för att arbeta med fysisk arbetsmiljö tillsammans. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm. De passar bra att använda på till exempel arbetsplatsträffar.
Ladda ner pdfFundera en kort stund över de här frågorna:
- Upplever du buller på jobbet?
- Känner du till om det har gjorts några åtgärder för att minska bullret?
- Har du några förslag på hur ni skulle kunna minska bullret?
Dilemma: Säga ifrån eller inte
Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Ska man våga säga ifrån när andra inte verkar tänka på säkerheten?
John har nyligen gått ut gymnasiet och jobbar nu som elevassistent. Några av lärarna håller på att möblera om i ett gemensamt utrymme, och ber John och en person till att flytta på en soffa. Det är ganska trångt och den enda lediga platsen för soffan är framför utrymningsdörren. John tycker att det verkar dumt, men ingen annan säger något.
Vad tycker du att John ska göra?
En soffa som står framför en utrymningsdörr utgör en säkerhetsrisk. Att det är trångt i rummet gör dessutom risken större. Man ska alltid säga ifrån om man upptäcker en risk, oavsett vilken roll och position man har i verksamheten.
John ska alltså inte låta bli att säga något för att han är ny på jobbet. Förhoppningsvis uppstod risken för att lärarna inte tänkte på vilka konsekvenser det skulle få att flytta soffan, och om John då säger till, blir alla i rummet medvetna om risken.
En soffa som står framför en utrymningsdörr utgör en säkerhetsrisk. Att det är trångt i rummet gör dessutom risken större. Man ska alltid säga ifrån om man upptäcker en risk, oavsett vilken roll och position man har i verksamheten.
John ska alltså inte låta bli att säga något för att han är ny på jobbet. Förhoppningsvis uppstod risken för att lärarna inte tänkte på vilka konsekvenser det skulle få att flytta soffan, och om John då säger till, blir alla i rummet medvetna om risken.
En soffa som står framför en utrymningsdörr utgör en säkerhetsrisk. Att det är trångt i rummet gör dessutom risken större. Man ska alltid säga ifrån om man upptäcker en risk, oavsett vilken roll och position man har i verksamheten.
John ska alltså inte låta bli att säga något för att han är ny på jobbet. Förhoppningsvis uppstod risken för att lärarna inte tänkte på vilka konsekvenser det skulle få att flytta soffan, och om John då säger till, blir alla i rummet medvetna om risken.
Frågor till dilemmat
- Har du själv varit med om en liknande situation? Vad gjorde du då?
- Hur brukar du själv och dina kollegor reagera om någon påpekar en risk i arbetsmiljön?
Reflektionsfrågor för chefer
- Finns det något en chef kunde ha gjort för att undvika att risken uppstod?
- Vad kan du som chef göra för att undvika att medarbetare ställs inför dilemmat att säga ifrån eller inte?

OSA Introduktion
OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Kostnadsfritt