Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsmiljöskolan

Här hittar du  temasidor som tar upp olika ämnen  som berör dig som arbetar i skolan. Temasidorna innehåller filmer, texter, olika former av diskussionsunderlag och naturligtvis hänvisning till webbutbildningen som är skapad för dig.

Tema: Fysisk arbetsmiljö

Från belysning och buller till ergonomi och säkerhet – den fysiska arbetsmiljön påverkar både hur vi mår och hur vi presterar på jobbet. I det här temat får du lära dig mer om olika utmaningar som kan uppstå i skolans fysiska arbetsmiljö.

Den fysiska arbetsmiljön handlar om hur arbetsplatsen ser ut och fungerar rent fysiskt i vardagen. Det är viktigt att inredningen och möbleringen i alla skolans utrymmen är praktisk. Det ska gå lätt att komma fram och allt ska vara helt och fungerande. Det behöver också finnas bra belysning i alla utrymmen, både allmänbelysning i taket och punktbelysning vid alla bord och arbetsstationer. Det är också viktigt att temperaturen är behaglig och luftkvaliteten god. Det finns riktlinjer för vilka temperaturer som är okej på jobbet.

Gå igenom temat i grupp

I pdf:en finns allt som behövs för att arbeta med temat arbetsbelastning i grupp. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm.

Ladda ner

Lär dig mer om fysisk arbetsmiljö

Fysisk arbetsmiljö

Buller

Skyddsrond för att undersöka arbetsmiljön

Fundera och reflektera 

Buller kan förekomma i olika miljöer i skolan, till exempel i idrottshallar, matsalar och klassrum. Buller är oönskat ljud, och det kan vara både störande och skadligt för hörseln. Fundera en kort stund över de här frågorna:

  1. Upplever du buller i din yrkesroll?
  2. Känner du till om det har gjorts några åtgärder för att minska bullret på skolan?
  3. Har du några förslag på hur man skulle kunna minska bullret?
Dilemma 1 av 1

Dilemma: Säga ifrån eller inte

Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Ska man våga säga ifrån när andra inte verkar tänka på säkerheten?

Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. John har nyligen gått ut gymnasiet och jobbar nu som elevassistent på en skola. Några av lärarna håller på att möblera om i ett gemensamt utrymme och ber John och en person till att flytta på en soffa. Det är ganska trångt och den enda lediga platsen för soffan är framför utrymningsdörren. John tycker att det verkar osäkert, men ingen annan säger något.

Vad tycker du att John ska göra?

En soffa som står framför en utrymningsdörr utgör en säkerhetsrisk. Att det är trångt i rummet gör dessutom risken större. Man ska alltid säga ifrån om man upptäcker en risk, oavsett vilken roll och position man har i verksamheten. John ska alltså inte låta bli att säga något för att han är ny på jobbet. Förhoppningsvis uppstod risken för att lärarna inte tänkte på vilka konsekvenser det skulle få att flytta soffan, och om John då säger till blir alla i rummet medvetna om risken.
En soffa som står framför en utrymningsdörr utgör en säkerhetsrisk. Att det är trångt i rummet gör dessutom risken större. Man ska alltid säga ifrån om man upptäcker en risk, oavsett vilken roll och position man har i verksamheten. John ska alltså inte låta bli att säga något för att han är ny på jobbet. Förhoppningsvis uppstod risken för att lärarna inte tänkte på vilka konsekvenser det skulle få att flytta soffan, och om John då säger till blir alla i rummet medvetna om risken.
En soffa som står framför en utrymningsdörr utgör en säkerhetsrisk. Att det är trångt i rummet gör dessutom risken större. Man ska alltid säga ifrån om man upptäcker en risk, oavsett vilken roll och position man har i verksamheten. John ska alltså inte låta bli att säga något för att han är ny på jobbet. Förhoppningsvis uppstod risken för att lärarna inte tänkte på vilka konsekvenser det skulle få att flytta soffan, och om John då säger till blir alla i rummet medvetna om risken.

Fundera och reflektera

  1. Har du själv varit med om någon liknande situation? Vad gjorde du då?
  2. Hur brukar du själv och dina kollegor reagera om någon påpekar en risk i arbetsmiljön?

Reflektionsfrågor för chefen

  1. Finns det något en chef kunde ha gjort för att undvika att risken uppstod?
  2. Vad kan du som chef göra för att undvika att medarbetare ställs inför dilemmat att säga ifrån eller inte?
OSA Introduktion

OSA Introduktion

OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Visa utbildning

Kostnadsfritt

Hitta på sidan