Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsmiljöskolan

Här hittar du  temasidor som tar upp olika ämnen  som berör dig som arbetar i skolan. Temasidorna innehåller filmer, texter, olika former av diskussionsunderlag och naturligtvis hänvisning till webbutbildningen som är skapad för dig.

Tema: Arbetsbelastning

Hög arbetsbelastning är en del av vardagen för många i skolan, men med rätt planering, tydliga gränser och stöd går det ofta att förebygga stress och ohälsa. I det här temat får du tips på hur du kan hantera stressiga situationer och bidra till att skapa balans för dig och dina kollegor.

Hög arbetsbelastning och stress kan vara positivt och skapa energi på kort sikt. Men det behöver varvas med tillräcklig återhämtning – annars kan det leda till ohälsa. Därför handlar det förebyggande arbetet till stor del om att organisera och planera arbetet på ett bra sätt.

I skolans värld kan det vara en utmaning, men det är viktigt att det ändå finns en bra planering i grunden. I den ska det finnas tillräckligt med tid för paus, rast och reflektion. Du behöver få veta i god tid hur din planering ser ut, och det är ditt ansvar att säga till chefen om planeringen inte verkar realistisk. Då finns möjlighet att antingen hjälpa till så att planeringen fungerar eller att göra om den.

Gå igenom temat i grupp

I pdf:en finns allt du och dina kollegor behöver för att arbeta med temat arbetsbelastning i grupp. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm.

Ladda ner pdf

Lär dig mer om arbetsbelastning

Innan du gör övningarna kan du förbereda  dig genom att läsa mer om arbetsbelastning.

Stress

Återhämtning

Mikropauser

Fundera och reflektera

Fundera en kort stund över de här frågorna:

  1. Brukar du och dina kollegor hjälpas åt när det är mycket att göra? Hur går det i så fall till? Vem tar initiativ till det?
  2. Vad tycker du att din chef skulle kunna göra för att förbättra arbetsbelastningen för dig och dina kollegor?
Dilemma 1 av 1

Dilemma: Risk för kaos i klassrummet

Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Vad ska man göra när flera i personalen är sjuka och resurserna inte räcker till för alla elever?

Astrid arbetar i en klass med 25 elever. Flera av eleverna har åtgärdsprogram och särskilda behov, och det har förekommit att elever kränker varandra både på och mellan lektionerna. Bemanningen i klassrummet ska enligt planeringen vara två elevassistenter och en lärare, men när skoldagen börjar är många medarbetare sjuka.

När Astrid kommer till klassrummet inser hon att hon är ensam vuxen på plats. Samtidigt är nästan alla elever där. Astrid känner direkt hur hon blir stressad och orolig över hur hon ska klara av lektionen. Vad tycker du att hon ska göra?

Det är aldrig fel att kontakta rektorn eller kollegorna och be om stöd om man ställs inför en uppgift som man upplever som för svår, som Astrid gör i det här fallet. Ofta går det lättare att lösa problemet tillsammans eller få hjälp med att prioritera eller anpassa uppgiften. Det spelar också roll var Astrid arbetar. Om hon arbetar med yngre åldrar har skolan ett tillsynsansvar, vilket gör att hon inte kan ställa in lektionen och lämna eleverna. Då behöver hon och hennes chef och kollegor lösa situationen på något sätt. Om hon istället arbetar på en gymnasieskola och bedömer att hon inte kan genomföra lektionen på ett säkert sätt, till exempel för att eleverna ska hantera maskiner eller annan utrustning, kan det vara möjligt och lämpligt att ställa in lektionen eller byta ut riskfyllda moment. Även om Astrid bestämmer sig för att bita ihop och inte ta hjälp av rektorn eller kollegorna kan det vara bra att prata med rektorn om situationen i efterhand. Rektorn kan till exempel behöva se över rutinerna för när man tar in och fördelar vikarier i verksamheten. Rektorn kan också behöva se över kommunikationen så att personalen hinner förbereda sig och planera om vid tillfällen när många är sjuka.
Det är aldrig fel att kontakta rektorn eller kollegorna och be om stöd om man ställs inför en uppgift som man upplever som för svår, som Astrid gör i det här fallet. Ofta går det lättare att lösa problemet tillsammans eller få hjälp med att prioritera eller anpassa uppgiften. Det spelar också roll var Astrid arbetar. Om hon arbetar med yngre åldrar har skolan ett tillsynsansvar, vilket gör att hon inte kan ställa in lektionen och lämna eleverna. Då behöver hon och hennes chef och kollegor lösa situationen på något sätt. Om hon istället arbetar på en gymnasieskola och bedömer att hon inte kan genomföra lektionen på ett säkert sätt, till exempel för att eleverna ska hantera maskiner eller annan utrustning, kan det vara möjligt och lämpligt att ställa in lektionen eller byta ut riskfyllda moment. Även om Astrid bestämmer sig för att bita ihop och inte ta hjälp av rektorn eller kollegorna kan det vara bra att prata med rektorn om situationen i efterhand. Rektorn kan till exempel behöva se över rutinerna för när man tar in och fördelar vikarier i verksamheten. Rektorn kan också behöva se över kommunikationen så att personalen hinner förbereda sig och planera om vid tillfällen när många är sjuka.
Det är aldrig fel att kontakta rektorn eller kollegorna och be om stöd om man ställs inför en uppgift som man upplever som för svår, som Astrid gör i det här fallet. Ofta går det lättare att lösa problemet tillsammans eller få hjälp med att prioritera eller anpassa uppgiften. Det spelar också roll var Astrid arbetar. Om hon arbetar med yngre åldrar har skolan ett tillsynsansvar, vilket gör att hon inte kan ställa in lektionen och lämna eleverna. Då behöver hon och hennes chef och kollegor lösa situationen på något sätt. Om hon istället arbetar på en gymnasieskola och bedömer att hon inte kan genomföra lektionen på ett säkert sätt, till exempel för att eleverna ska hantera maskiner eller annan utrustning, kan det vara möjligt och lämpligt att ställa in lektionen eller byta ut riskfyllda moment. Även om Astrid bestämmer sig för att bita ihop och inte ta hjälp av rektorn eller kollegorna kan det vara bra att prata med rektorn om situationen i efterhand. Rektorn kan till exempel behöva se över rutinerna för när man tar in och fördelar vikarier i verksamheten. Rektorn kan också behöva se över kommunikationen så att personalen hinner förbereda sig och planera om vid tillfällen när många är sjuka.

Fundera och reflektera

  1. Har du någon gång ställts inför en liknande situation? Vad gjorde du då?
  2. Vad tycker du att rektorn ska göra för att förhindra att sådana här situationer uppstår?

Reflektionsfrågor för chefen

  1. Vad skulle du vilja att dina medarbetare gör om de hamnar i en liknande situation?
  2. Vad kan du som chef göra för att underlätta för de medarbetare som är på jobbet när många är frånvarande?

Dilemma: Krånglande digitala system

Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Hur ska man arbeta när det inte går att följa rutinerna för kommunikation på ett bra sätt?

Kim arbetar på fritidshem och skickar varje vecka ut information till vårdnadshavarna via en digital plattform. Plattformen krånglar ofta, men med lite tålamod brukar det fungera till slut. Men idag har Kim bråttom. Informationen är redan försenad eftersom flera i personalen har varit sjuka under veckan, och nu är det fredag eftermiddag. Vårdnadshavarna behöver få informationen innan helgen, och Kim själv behöver gå från jobbet i tid för att hämta sina egna barn på en annan skola.

Kim blir mer och mer stressad över att tekniken inte fungerar. Det är inte tillåtet att skicka ut information via mejl enligt skolans rutiner, och det finns ingen it-support att få tag i. Vad tycker du att Kim ska göra?

Olika tekniska lösningar och digitala system är viktiga för skolans verksamhet. När de inte fungerar kan de skapa oro och stress i en redan pressad arbetssituation. Om det finns en it-avdelning på skolan eller it-support som är tillgänglig via telefon är det ofta ett bra första steg att kontakta dem för att få hjälp. Kim ska inte behöva stanna längre på jobbet för att tekniken och skolans rutiner gör att det inte går att göra klart veckans arbete. Kim kan behöva be rektorn eller någon annan ansvarig chef om hjälp med att prioritera eller besluta hur informationen ska nå ut. Kanske kan någon annan försöka skicka informationen senare på eftermiddagen, eller så får man göra ett undantag från rutinerna och skicka den via mejl den här gången. I så fall är det dock viktigt att följa skolans rutiner för att behandla personuppgifter via mejl så att inte vårdnadshavarna kan se andra vårdnadshavares mejladresser.
Olika tekniska lösningar och digitala system är viktiga för skolans verksamhet. När de inte fungerar kan de skapa oro och stress i en redan pressad arbetssituation. Om det finns en it-avdelning på skolan eller it-support som är tillgänglig via telefon är det ofta ett bra första steg att kontakta dem för att få hjälp. Kim ska inte behöva stanna längre på jobbet för att tekniken och skolans rutiner gör att det inte går att göra klart veckans arbete. Kim kan behöva be rektorn eller någon annan ansvarig chef om hjälp med att prioritera eller besluta hur informationen ska nå ut. Kanske kan någon annan försöka skicka informationen senare på eftermiddagen, eller så får man göra ett undantag från rutinerna och skicka den via mejl den här gången. I så fall är det dock viktigt att följa skolans rutiner för att behandla personuppgifter via mejl så att inte vårdnadshavarna kan se andra vårdnadshavares mejladresser.
Olika tekniska lösningar och digitala system är viktiga för skolans verksamhet. När de inte fungerar kan de skapa oro och stress i en redan pressad arbetssituation. Om det finns en it-avdelning på skolan eller it-support som är tillgänglig via telefon är det ofta ett bra första steg att kontakta dem för att få hjälp. Kim ska inte behöva stanna längre på jobbet för att tekniken och skolans rutiner gör att det inte går att göra klart veckans arbete. Kim kan behöva be rektorn eller någon annan ansvarig chef om hjälp med att prioritera eller besluta hur informationen ska nå ut. Kanske kan någon annan försöka skicka informationen senare på eftermiddagen, eller så får man göra ett undantag från rutinerna och skicka den via mejl den här gången. I så fall är det dock viktigt att följa skolans rutiner för att behandla personuppgifter via mejl så att inte vårdnadshavarna kan se andra vårdnadshavares mejladresser.

Fundera och reflektera

  1. Vilka digitala system använder du i din vardag?
  2. Har det någon gång hänt att de inte fungerat som de ska? Vad gjorde du då? Vet du vem du kan vända dig till om tekniken krånglar?

Reflektionsfrågor för chefen

  1. Har din skola rutiner för hur man ska använda digitala system och vad man ska göra om tekniken inte fungerar?
  2. Vad skulle du kunna göra för att förebygga att personalen hamnar i liknande situationer som Kim?
OSA Introduktion

OSA Introduktion

OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Visa utbildning

Kostnadsfritt

Hitta på sidan