
Bild: Christina Drejenstam Johansen
Sju råd om någon är mobbad
Publicerat 20 augusti 2021
Ingen arbetsplats är helt fri från kränkningar. Om det framkommer att en anställd känner sig utsatt är det viktigt att ta tag i det direkt. För det sämsta ni kan göra är att inte göra något alls.
1. Var uppmärksam på förändrat beteende
Hur man reagerar på att bli utsatt för mobbning är individuellt. Men om en medarbetare som tidigare varit glad och deltagit på möten plötsligt blir tyst och drar sig undan kan det vara ett tecken på att något är fel. Som chef är det också viktigt att vara uppmärksam på jargongen på arbetsplatsen. Hur pratar man med varandra och vilka normer finns i gruppen som kan vara exkluderande?
2. Lär dig se tecknen
Mobbning och kränkningar bland vuxna ser ut på samma sätt som bland barn. Det kan handla om att inte hälsa eller att inte bjuda in någon till fika. Blickar och suckar är vanligt liksom att förlöjliga det en person säger. Ibland handlar det om att försvåra för någon på jobbet genom att undanhålla information, gömma någons arbetsverktyg, ge någon omöjliga uppgifter eller kontrollera någon på ett överdrivet sätt.
3. Agera direkt
Om du som chef får reda på att en medarbetare är utsatt så är det ditt ansvar att ingripa omedelbart så att situationen inte riskerar att bli värre. Det sämsta du kan göra är att inte göra någonting alls. Prata med den som är utsatt, men lägg inte orden i munnen och säg "han skämtar nog bara". Tänk på att det är den utsattes upplevelse som gäller. Prata också med den som har kränkt. Ganska ofta är det så att personer som kränker inte fattar att de gör det utan tror att det de säger uppfattas som ett skämt. Gör en handlingsplan för den specifika situationen där målet är att kränkningarna ska upphöra.
4. Ha samtal om mobbning på agendan
Nästa steg är att titta på gruppen och fråga sig hur det kunde bli så att det en person uppfattar som ett skämt får någon annan att må dåligt. Prata på arbetsplatsträffar om vilka normer ni har inom gruppen och vilka som är positiva och vilka som begränsar medarbetares rätt att få vara sig själva. Studier visar att förekomsten av kränkningar är betydligt lägre på företag där man regelbundet diskuterar sådana frågor.
5. Skapa en policy
Gör en policy där ni formulerar hur ni ser på kränkningar. Men det är viktigt att vara så konkret som möjligt. Att bara skriva att ni alltid agerar på kränkningar räcker inte, utan ni behöver även formulera vad agera betyder – vad är det som händer om någon kränker? Dessutom behöver alla förstå att det är den utsatta personen som avgör om det är en kränkning eller inte. Detta kallas tolkningsföreträde, ingen chef eller annan medarbetare kan avgöra om någon annan känner sig kränkt eller ej. Om kränkningen handlar om sådant som är kopplat till diskrimineringsgrunderna (t.ex. kön eller sexuell läggning) så är det trakasserier.
6. Var en förebild som chef
Som chef är det viktigt att i alla lägen vara en förebild. Genom att reagera när du tycker att någon blir oschysst behandlad skapar du trygghet som gör att dina medarbetare också vågar säga till. Beröm och uppmärksamma medarbetare som vågar ta ställning.
7. Om det är chefen som mobbar
Det är inte ovanligt att chefen är den som kränker. För den som utsätts kan det vara en mycket obehaglig upplevelse. Fundera över om du som drabbad kan prata med en kollega, med chefens chef eller med den fackligt förtroendevalda på arbetsplatsen? Organisationen Friends har en rådgivningstjänst dit även vuxna kan vända sig.
Källa: Calle Gustafsson, utbildningschef på Friends

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Så gör du
-
Så löser du semesterpusslet
Så gör du • Att som chef tillgodose alla önskemål om semester är inte lätt. Men med god planering och ett konstruktivt förhållningssätt går det oftast att lösa.
-
Fem sätt att hjälpa hjärnan på jobbet
Så gör du • Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Vi tipsar om fem strategier.
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Så gör du • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Framgångsrik metod för att motverka kränkningar
Mobbning • Aktiv åskådare är en metod och utbildning för att våga ingripa vid kränkningar och sexuella trakasserier. Forskning visar att det ger positiva effekter om man låter omgivningen öva på att reagera och agera på oacceptabla beteenden.
-
Fem sätt att behålla fokus i en värld full av distraktioner
Stress • Avbrott i arbetet skapar stress och dränerar oss på energi. Hur kan vi minimera distraktioner och hålla oss till den uppgift vi ska lösa för dagen? Här kommer fem enkla tekniker för bättre fokus.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens • Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.