
Bild: Gabriel Benois/Unsplash
Tips för att undvika "Zoomthink"
Publicerat 24 november 2020
Digitala mötesverktyg som Zoom och Teams hindrar oliktänkande i gruppen och leder ofta till att en eller ett fåtal personer dominerar. Det hävdar Erica Dhawan som snart är aktuell med en bok om kroppsspråk på digitala möten.
Många trodde kanske att de digitala mötesverktygen som fått skjuts av coronapandemin skulle göra våra jobbmöten mindre formella och leda till nytänkande. Men det blev precis tvärtom enligt Erica Dhawan, expert på samarbete och innovation.
I en artikel i den amerikanska tidskriften Fast Company skriver hon att vi ofta bara vill ha digitala möten överstökade eftersom de gör oss tröttare än vanliga möten. Därför bidrar vi inte lika mycket som vid ett fysiskt möte. Något som leder till ökat grupptänkande eller "Zoomthink" som Erica Dhawan kallar det. Och "Zoomthink" är negativt för både kreativiteten och nytänkandet i en organisation.
När man inte träffas fysiskt och kan använda kroppsspråk på samma sätt är det också svårare att få flyt i samtalet. Ofta uppstår en pinsam tystnad eftersom man är rädd för att prata i mun på varandra. Det gör i sin tur att en eller ett fåtal personer dominerar på mötena.
Men genom några enkla knep går det att undvika "Zoomthink" och få fler att bidra. Erica Dhawan har listat sina bästa tips – se faktarutan här intill.
Så får ni bättre samtalsklimat på digitala möten
- Turas om att leda mötet Att låta olika personer leda de digitala mötena är det som är enklast och ger absolut bäst effekt om man vill få fler att känna sig inkluderade och sedda i gruppen, enligt Erica Dhawan. Det gör också att mötena bli mindre enformiga.
- Förbered dig Tänk ut en eller två saker som du vill bidra med på mötet. Fråga dig själv på förhand om det du vill säga framgår tillräckligt tydligt. Genom att vara förberedd känns det lättare att begära ordet och bidra på mötet.
- Följ upp Av någon anledning känns det mer skrämmande att räcka upp en digital hand eller ställa en fråga till någon som pratar på ett digitalt möte. För att få tystlåtna kollegor att bidra är det därför bra att den som ledet mötet följer upp med ett samtal eller ett mejl i efterhand. Ett annat tips är att låta tystlåtna kollegor få prata först och låta pratkvarnarna vänta.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Digitalisering
-
Så förändrar självbetjäningstrenden handeln
Digitalisering • Trenden med självbetjäning fick en skjuts under pandemin och fortsätter att växa. Hur förändrar det arbetsmiljön och kontakten med kunderna?
-
Svenskar minst oroliga över AI
AI • Svenskar tillsammans med nederländare är minst oroliga över att AI ska ta över jobben. Det visar en ny, global undersökning.
-
Ny teknik gjorde jobbet mer ensamt
Digitalisering • Högre arbetstempo, mer stress och mindre social kontakt med kollegor. Så uppfattar många lagerarbetare det när en allt större del av deras arbete automatiserats.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Sätt säkerheten främst – psykologen tipsar
Så gör du • Organisationspsykologen Erik Matton förklarar vad som styr våra beteenden och hur man skapar en god säkerhetskultur på jobbet.
-
Sex steg för att bota telefonskräck
Må bra • Mer än var tredje svensk känner obehag för att prata i telefon. Samtidigt visar forskning att vi mår bättre av att prata med varandra än att skriva.
-
Vald till skyddsombud? Grattis!
Skyddsombud • Har du precis blivit vald till skyddsombud? Grattis, då har du en spännande och lärorik resa framför dig. Så här kommer du i gång med ditt nya uppdrag.