Bild: Gabriel Benois/Unsplash
Tips för att undvika "Zoomthink"
Publicerat 24 november 2020
Digitala mötesverktyg som Zoom och Teams hindrar oliktänkande i gruppen och leder ofta till att en eller ett fåtal personer dominerar. Det hävdar Erica Dhawan som snart är aktuell med en bok om kroppsspråk på digitala möten.
Många trodde kanske att de digitala mötesverktygen som fått skjuts av coronapandemin skulle göra våra jobbmöten mindre formella och leda till nytänkande. Men det blev precis tvärtom enligt Erica Dhawan, expert på samarbete och innovation.
I en artikel i den amerikanska tidskriften Fast Company skriver hon att vi ofta bara vill ha digitala möten överstökade eftersom de gör oss tröttare än vanliga möten. Därför bidrar vi inte lika mycket som vid ett fysiskt möte. Något som leder till ökat grupptänkande eller "Zoomthink" som Erica Dhawan kallar det. Och "Zoomthink" är negativt för både kreativiteten och nytänkandet i en organisation.
När man inte träffas fysiskt och kan använda kroppsspråk på samma sätt är det också svårare att få flyt i samtalet. Ofta uppstår en pinsam tystnad eftersom man är rädd för att prata i mun på varandra. Det gör i sin tur att en eller ett fåtal personer dominerar på mötena.
Men genom några enkla knep går det att undvika "Zoomthink" och få fler att bidra. Erica Dhawan har listat sina bästa tips – se faktarutan här intill.
Så får ni bättre samtalsklimat på digitala möten
- Turas om att leda mötet Att låta olika personer leda de digitala mötena är det som är enklast och ger absolut bäst effekt om man vill få fler att känna sig inkluderade och sedda i gruppen, enligt Erica Dhawan. Det gör också att mötena bli mindre enformiga.
- Förbered dig Tänk ut en eller två saker som du vill bidra med på mötet. Fråga dig själv på förhand om det du vill säga framgår tillräckligt tydligt. Genom att vara förberedd känns det lättare att begära ordet och bidra på mötet.
- Följ upp Av någon anledning känns det mer skrämmande att räcka upp en digital hand eller ställa en fråga till någon som pratar på ett digitalt möte. För att få tystlåtna kollegor att bidra är det därför bra att den som ledet mötet följer upp med ett samtal eller ett mejl i efterhand. Ett annat tips är att låta tystlåtna kollegor få prata först och låta pratkvarnarna vänta.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Digitalisering
-
Digitala möten gör hjärnan tröttare
Digitalisering • Digitala möten har blivit en självklarhet och något som vi inte reflekterar över längre. Men enligt forskaren Britta Nordin Forsberg blir vi tröttare och mindre kreativa av att ses på skärm.
-
AI präglar årets nyordslista
AI • Cyberresiliens, generativ AI och prompta. Flera av orden på årets nyordslista från Språkrådet handlar om digital arbetsmiljö och det gångna årets AI-utveckling.
-
Vad händer när chefen ersätts av en app
AI • Appar som styr arbetet är vanligt inom flera branscher, som till exempel lager och transport. Nu ska forskare ta reda på hur det påverkar arbetsmiljön.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
-
Så blir du bättre på att få jobbet gjort
Arbetsmiljöarbete • Att skjuta upp eller prokrastinera sådant som känns svårt eller tråkigt är vanligt.