Publicerad 25 november 2020

Så ska trängseln i julhandeln minska

Smittspridning

Både Black Friday och julhandeln riskerar att öka smittspridningen, enligt Folkhälsomyndigheten. För att minska trängseln i butikerna har Svensk Handel därför tagit fram särskilda riktlinjer som ska öka säkerheten för kunder och personal.

Redan i mars när smittspridningen började öka i Sverige tog Svensk Handel fram riktlinjer som bygger på Folkhälsomyndighetens allmänna råd.

– Vi har jobbat väldigt nära våra medlemsföretag, haft en referensgrupp där vi jobbat med de konkreta förslagen, tittat på olika typer av butiker och olika kategorier, både dagligvaruhandel och sällanköpshandel. Sedan har vi paketerat det här så att riktlinjerna ska kunna täcka alla olika former av handel, säger Sofia Stigmar, jurist och projektledare för utformningen av riktlinjerna på Svensk Handel.

För att minska trängseln under julhandeln och Black Friday har Arbetsgivarorganisationen tagit fram kompletterande riktlinjer. Det handlar bland annat om att informera om antalet kunder i butiken, sprida ut kampanjvaror i lokalerna, utökade öppettider och begränsat antalet kunder i butiken samtidigt. I riskområden inne i butiken bör det också finnas avståndsmarkeringar på golven.

– Den stora riktlinjen går igenom organisatoriska åtgärder, åtgärder mot kund, butik, personal och även vid lager och hemleveranser. Sedan har vi den kompletterande informationen som spetsar till det lite ytterligare inför kommande köphelger.

Folkhälsomyndigheten avråder allmänheten från att besöka butiker, förutom livsmedelsbutiker och apotek. Men butikerna kommer fortsatt att kunna hålla öppet och de kompletterande riktlinjerna är ett sätt att öka säkerheten.

– Det är miljö där både kunder och personal vistas så det är viktigt att de här åtgärderna också fungerar utifrån arbetsmiljölagstiftningen, säger Sofia Stigmar.

Svensk Handel har haft löpande kontakt med Folkhälsomyndigheten som tagit del av åtgärdsförslagen.

– Det vi ser är att i många butiker i dag är det ingen trängsel. Åtgärderna implementeras och det är en trygg och säker miljö. I de fall det uppstår trängsel i vissa butiker då tillämpar vi slussning, att man har en kö utanför butiken och släpper in allteftersom personer lämnar butiken.

Sofia Stigmar menar att inte bara butiksägarna utan även kunderna har ett stort ansvar för att minska risken för trängsel och smittspridning. De uppmanas bland annat att planera sina inköp så att handeln sprids ut över en längre tid i stället för att det ska bli en köprusch veckan före jul.

– Och ser man att det är mycket folk i butiken genom skyltfönstret då kanske man kan vänta och besöka butiken senare. Har man möjlighet att handla på nätet är det en jättebra lösning, säger Sofia Stigmar.

Tips minska trängseln i butiker

  • Sätt upp information med besöksstatistik vid butiks-ingången eller sprid i sociala medier. På så sätt kan kunderna planera sina besök till tidpunkter då det är färre besökare.
  • Sprid ut kampanjvaror på olika ställen i butiken så att kunder inte samlas på samma plats.
  • Gör löpande utrop för att påminna kunder om att hålla avstånd.
  • Sätt upp information som påminner kunderna om att hålla avstånd på ställen där det finns risk för trängsel (utgångskassor, provrum eller trånga passager).
  • Utöka öppettider under Black Friday och jul.
  • Begränsa antalet kunder i butiken genom att slussa in ett begränsat antal åt gången.
  • Utvidga möjligheten till självutcheckning.

Källa: Svensk Handel

Taggar: SäkerhetSmittaCoronaviruset