Publicerad 5 mars 2019

Var sak har sin tid

Struktur

Börja inte dagen med att svara på e-post och undvik att fatta viktiga beslut sent på eftermiddagen. I boken "När" har den amerikanske författaren Daniel Pink gjort en guide som hjälper dig att välja rätt tid på dygnet för det du ska göra.

07.30 Träna
Om du tränar för att bli gladare ska du börja dagen med ett träningspass. När vi tränar på morgonen stannar de positiva effekterna kvar hela dagen. Om du väntar med att träna till på kvällen kommer du att sova dig igenom en del av de goda känslorna.

09.00 Lös problem
Slösa inte bort morgonen på rutinuppgifter som att kolla mejlen. Förmiddagen är den bästa perioden att syssla med analytiska uppgifter som kräver skärpa, försiktighet och fokus. Eftersom omdömet är bättre på morgonen än på kvällen ska du se till att fatta viktiga beslut under förmiddagen.

11.30 Lunch
"Lunch är för mesar" sa 1980-talets superskurk Gordon Gekko i filmen Wall Street. Men enligt den senaste forskningen har lunchen stor betydelse för vår prestationsförmåga. Den som lämnar skrivbordet klarar stress bättre och får mer energi, inte bara under återstoden av dagen utan ett helt år senare. Gemensamma måltider i en arbetsgrupp leder dessutom till bättre samarbete och prestationer i gruppen.

13.00 Kläck idéer
På eftermiddagen är vi inte lika fokuserade och vi blir lättare distraherade. Men det finns faktiskt en fördel med det som brukar benämnas inspirationsparadoxen. Inspirationsparadoxen bygger på idén att innovation och kreativitet är som störst när vi inte är som mest skärpta och fokuserade. Därför kan det vara bra att förlägga brainstorming till eftermiddagen.

15.00 Kolla mejlen
Många av oss blir tröttare på eftermiddagen och då kan det vara skönt att ägna sig åt mer rutinartade arbetsuppgifter som att gå igenom och svara på mejl. Humörmässigt har många en dipp på eftermiddagen. Undvik därför att fatta viktiga beslut eller boka in möten och samtal som du tror kan bli ansträngande.

16.30 Klappa dig själv på axeln
Det bästa sättet att hålla motivationen uppe på jobbet är känslan av att ha gjort framsteg. Om du gör många olika saker under en arbetsdag är det lätt att allt flyter ihop och du känner att du inte åstadkommit något alls. För att råda bot på det kan du ta några minuter i slutet av varje arbetsdag och sammanfatta vad du gjort. Det viktiga är att försöka sluta dagen med en positiv känsla.

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och webbredaktör 08-402 02 52

Taggar: Livsstil

Webbfråga

Du bevittnar ett etiskt övertramp på jobbet men gör inget. Varför?

  • Det gör ingen skillnad att säga till 40%  
  • Någon annan kanske tar tag i det 10%  
  • Inte mitt ansvar 0%  
  • Rädd att trampa i klaveret 50%  
Totalt antalet röster: 10