Bild: Christina Drejenstam Johansen
Åtta tips när du är ny på jobbet
Publicerat 26 september 2019
Grattis till nya jobbet! Att vara nyanställd är både spännande och nervöst. Här kommer några tips som gör starten smidigare.
1 Klä dig bekvämt
Att känna sig nervös första dagen på nya jobbet är helt naturligt. Men kom ihåg att det finns stor förståelse för det – alla har varit nya någon gång. En lugnande tanke är att du faktiskt valts ut som en av många sökande för att just din kompetens och dina förmågor var vad din nya arbetsgivare sökte. Ett annat knep för att lindra nervositeten i början är att klä sig i något man känner sig trygg och fin i så att man inte behöver stressas av att ett byxben är för kort eller att klacken är för hög.
2 Ta hjälp av en mentor eller fadder
En miniminivå vad gäller introduktion är att tekniken är på plats. Det vill säga att du får arbetsverktyg som dator och mobil första dagen på nya jobbet. Inlogg och lösen ska också finnas så du lätt kan logga in och lära känna datorn och bekanta dig med mejl, intranät och olika program. Förutseende arbetsgivare har kanske redan skickat några mejl med lite information kring introduktionen så att du har något att ta tag i direkt. Vissa företag har avancerade introduktionsprogram på allt från några dagar till flera veckor och en del har kanske utsett en mentor eller fadder som hjälper dig lite extra den första tiden.
3 Var social
Får du frågan om du vill dricka en kopp kaffe, säg ja och ta te om du inte dricker kaffe. Samma sak med lunch. Om en kollega frågar om du vill följa med och äta lunch – tacka ja och ta din medhavda lunchlåda en annan dag. Att hälsa på alla är en självklarhet. Förbered dig också på att du får presentera dig själv i olika sammanhang. Det behöver inte vara så avancerat, säg något kort om dig själv både som yrkes- och privatperson. Var personlig utan att vara privat.
4 Var neutral
Om du upptäcker att det finns grupperingar på ditt nya jobb är det en god idé att inte bli en del av dem. Det vill säga, umgås inte bara med ett gäng utan försök lära känna alla. Om du snabbt upptäcker saker som du tycker kunde göras på ett mer effektivt eller bättre sätt kan det vara bra att vara lite försiktig med sådan återkoppling i början. Ställ öppna frågor i stället; varför har ni valt det här arbetssättet? En absolut no-no på nya jobbet är att tala illa om din förra arbetsgivare – det ger inte ett bra intryck. På frågan varför du slutade där kan du svara att det var läge att gå vidare och att du sökte nya utmaningar.
5 Våga fråga
Första tiden på nya jobbet är det väldigt många nya rutiner att sätta sig in i, fakta att ta del av och en massa nya ansikten som ska paras ihop med namn. Om du har en mentor kan du ta hjälp av den personen och ställa alla praktiska frågor som dyker upp. Om du inte erbjuds en mentor kan du ta initiativ till det själv. Det viktigaste är att du vågar ställa frågor! Det är bättre att fråga en gång för mycket och det är väldigt ovanligt att det upplevs som störande. Tvärtom visar det på engagemang!
6 Kom – och gå i tid
Var noga med att komma i tid men se också till att gå hem i tid. Att sitta kvar långt efter kollegorna gått kan ge intryck av att du inte klarar ditt jobb. Känn in lite hur kulturen är på den nya arbetsplatsen. Om många verkar stressade och sitter kvar och jobbar kan du fråga om det finns något du kan hjälpa till med.
7 Rensa i kalendern
Första tiden på ett nytt jobb är mer krävande än man kanske kan tro och du kommer bli trött. Ett gott råd är därför att rensa så mycket som möjligt din privata kalender den första veckan. På så sätt får du återhämtning samtidigt som du kan fokusera på nya jobbet.
8 Följ upp
När du börjar bli varm i kläderna och har jobbat några veckor kan det vara bra att ha en uppföljning med din närmsta chef för att stämma av hur det gått och hur det känns. Då kan du även fråga om chefen tycker att du uppfyller förväntningarna. Försök att bygga en positiv förtroendespiral där du, genom att visa vad du kan, får ännu mer förtroende.
Källa: Sara Abrahamsson, Candidate Relations Manager på konsultbolaget Hammer & Hanborg
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Så gör du
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så tar vi hjälp av AI på jobbet
Så gjorde vi • Arbetsliv har träffat fyra personer i helt olika branscher som berättar hur AI hjälper dem i deras verksamheter.
-
Så hjälper du en kollega med ätstörning
Psykisk hälsa • Hur märker du skillnaden mellan ett sunt intresse för kost och en ätstörning? Och hur stöttar du bäst en kollega som drabbats?
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.