
Bild: Istockphoto
Tips för att jobba hemma – med fokus
Publicerat 19 september 2018
Vill du kunna arbeta hemifrån utan att tänka på dammråttor och disk och utan att känna att arbetet tar över din fritid? Här är tipsen för att hålla fokus när du jobbar hemma.
Det finns både för- och nackdelar med att jobba hemifrån, anser Siri Helle, psykolog, författare och föreläsare.
– Det största fördelen är att det är ett sätt för många att få ihop livspusslet. Och många har lättare att fokusera när de jobbar hemifrån än om de till exempel sitter i ett öppet kontorslandskap, med kollegor och möten. Då kan man uppleva att man får mer lugn och ro hemma på dagtid, säger hon.
Samtidigt kan det vara svårt att sätta gränser om hemmet blir arenan för både arbete och fritid.
– Du kan få svårt att slappna av när du är hemma. Du ska bara ska svara på ett mejl, eller bara fixa några jobbsaker.
Och när gränserna blir flytande är det lätt att göra avkall på den återhämtning vi alla så väl behöver.
– Tänker vi på jobbet dygnet runt blir vi stressade och i värsta fall utbrända, så det är viktigt att ha en tydlig gräns när man ska jobba och när man är ledig, säger Siri Helle.
Hitta fokus när du jobbar hemma
- Ha tydliga arbetstider, bestäm när du ska jobba och när du är ledig. Jobba när du ska jobba och ta disken sen. Ha gärna en plats som är "arbetsplatsen". Undvik att jobba i sängen, det kan leda till att du får svårt att sova om du förknippar den med arbete och inte vila.
- Har du familj – berätta för dem när du har tänkt jobba. "I dag jobbar jag mellan 9 och 16". Eller "Ikväll jobbar jag mellan 20 och 21".
- Avsätt tid för pauser. Det funkar inte att sätta sig kl. 8 och jobba till kl. 12 – hjärnan klarar inte det. Planera därför dina fikapauser.
- Ta bort alla distraktioner. Vet du att du kollar telefonen och inte vill stänga av den, lägg den i ett annat rum.
- Blockera Facebook under vissa tider, stäng av aviseringar i mejl och berätta för kollegor när du är tillgänglig och inte.
I höst kommer Siri Helles bok "Smartare än din telefon", en handbok i att hantera digitala distraktioner.

Carin Hedström
Mer om Må bra
-
Så får du koll på blodtrycket
Må bra Ungefär en tredjedel av alla svenskar har högt blodtryck och ju äldre vi blir desto vanligare är det. Stress och buller är riskfaktorer.
-
Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Psykisk hälsa Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
-
En fika kan ge mer återhämtning än passiv vila
Återhämtning En vanlig missuppfattning är att vi får bäst återhämtning av vila i soffan. Men det kan leda till ännu mer stress, så kallad stresslaxing.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?