
Bild: Istockphoto
Så kan sexuella trakasserier förebyggas
Publicerat 23 november 2017
Föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö är en viktig pusselbit för att förebygga sexuella trakasserier på jobbet. Det handlar bland annat om att kartlägga risker, ha rutiner och riktlinjer och göra klart för alla att ett kränkande beteende inte accepteras på arbetsplatsen.
Diskrimineringslagen anger vilka skyldigheter som arbetsgivaren har för att hantera och förhindra sexuella trakasserier. Men även den så kallade OSA-föreskriften, AFS 2015:4, har en viktig funktion, vilket arbetsmarknadsminister Ylva Johansson påpekade under Arbetsmiljöriksdagen nyligen.
– Vi får frågan ibland om sexuella trakasserier är diskriminering eller kränkande särbehandling och då brukar jag säga att det är både och, säger Ulrich Stoetzer, med dr och psykolog vid Arbetsmiljöverket som varit med och utformat föreskrifterna.
Arbetsgivaren ska inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet se till att det inte finns faktorer som riskerar att leda till sexuella trakasserier eller annan kränkande särbehandling. Särskilt uppmärksam behöver man vara på arbetsbelastning, arbetsfördelning och organisatoriska förändringar. Dessutom ska det finnas rutiner på arbetsplatsen för att hantera kränkande särbehandling.
– Det ska vara klart och tydligt vem man vänder sig till, vad den personen i sin tur gör och framför allt hur en person som är utsatt snabbt kan få hjälp.
För att inte kränkningarna ska fortgå eller förvärras kan arbetsgivaren ta hjälp av företagshälsovården eller någon annan sakkunnig, står det i OSA-föreskriften. Det är också viktigt att de som utreder sexuella trakasserier eller andra kränkningar har tillräcklig kompetens, kan agera opartiskt och har de berördas förtroende.
Chefer och arbetsledare har ett särskilt ansvar för att förebygga, uppmärksamma och hanteras sexuella trakasserier och andra kränkningar. Därför är det viktigt att de har rätt kunskap och kompetens.
– Man behöver kanske en generell utbildning för att förstå de här frågorna. Men man ska ha också ha kunskap och kunna identifiera och hantera det här på sin arbetsplats utifrån de förutsättningar som finns där, säger Ulrich Stoetzer.
I föreskriften står det också att arbetsgivaren ska klargöra att sexuella trakasserier eller annan kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten. Ett gemensamt arbete kring bemötande och uppträdande kan vara en del av detta.
– Det kan vara ett sätta att jobba med de här frågorna. Man kanske inte bara behöver tala om vad man inte får göra, vilket är viktigt, men också hur vi ska förhålla oss till varandra och bete oss mot varandra.

Krister Zeidler
Mer om Sexuella trakasserier
-
Andelen som utsatts för sexuella trakasserier minskar inte
Sexuella trakasserier Lika många yrkesverksamma är utsatta för sexuella trakasserier som under Metoo-hösten 2018, enligt rapporten Trakasseribarometern.
-
Här är alla lika viktiga
Arbetsmiljöarbete Hierarkier och traditioner är några orsaker till att personal i restaurangbranschen oftare utsätts för trakasserier än i andra branscher. Men det finns undantag.
-
Undersköterskor dåligt förberedda på sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier Blickar, tafsande och sexualiserade kommentarer från patienter är vanligt i vården. Men blivande undersköterskor får inte lära sig om sexuella trakasserier under utbildningen, enligt en studie.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?