
Bild: Istock
Dålig arbetsmiljö ger sämre ålderdom
Publicerat 19 april 2023
Dålig arbetsmiljö påverkar inte bara måendet i vardagen utan också långt senare efter pension. Det visar en ny studie som bygger på omfattande data där forskare följt ett slumpmässigt urval svenskar under 40 års tid.
Stress och låg kontroll över arbetsuppgifter och arbetstider ökar risken för kognitiva och fysiska problem senare i livet. Det visar en studie från Jönköpings universitet där 1 800 personer har intervjuats och följts upp under 40 år. Deltagarna har bland annat fått göra minnestester och deras rörlighet och styrka har också undersökts.
– Arbetsstress är verkligen dåligt, både på kort sikt men också på lång sikt, vilket är mindre känt, säger Ingemar Kåreholt, professor i gerontologi (läran om den friska ålderdomen, reds. anmärkning) och projektledare för forskningen.
Kontroll över arbetet spelar stor roll
Av de deltagare i studien som under sitt arbetsliv haft låg kontroll över sin arbetssituation hade närmare 60 procent en kognitiv eller fysisk nedsättning senare i livet.
För att de som arbetar i dag ska få ett friskt åldrande måste man tänka på arbetsmiljön
Studien visade även en viss skillnad mellan könen där män påverkas mer än kvinnor av stress och låg kontroll.
– För att de som arbetar i dag ska få ett friskt åldrande måste man tänka på arbetsmiljön. Det är till exempel väldigt viktigt att man får uppmuntran och stöd och att man får arbetsuppgifter som man känner att man klarar av, säger Ingemar Kåreholt.
Om studien
Studien är en del av forskningsprojektet ”Stress under livet: Vilka samband finns med äldre personers fysiska och kognitiva funktionsförmåga?”. Läs mer

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Nära var tredje inom välfärdsyrken upplever ständig stress
Stress En av tio har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemet inom utbildning samt vård och omsorg där nästan 30 procent uppger att arbetsbelastningen alltid är för hög. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
-

IT-bolaget som vill vara en föräldravänlig arbetsgivare
Arbetsmiljöarbete Att vara gravid är inget hinder för att gå en chefskurs och vabb är en del av vardagen. På IT-bolaget CGI ses föräldraledighet och småbarnsår inte som ett avbrott utan som en naturlig del av yrkeslivet.