Arbetsmiljöverket granskar e-handeln
Publicerat 27 november 2019
Inför Black Friday och jul gör Arbetsmiljöverket en inspektionsinsats riktad mot e-handeln. Tunga lyft och skadliga arbetsställningar är risker för de som arbetar på terminaler och på utlämningsställen.
Hösten och vintern är intensiva perioder för alla som jobbar inom e-handeln. De vanligaste arbetsmiljöriskerna inom e-handeln är kopplade till tunga lyft och skadliga arbetsställningar. Men det finns också risk för vålds- och hotsituationer, enligt Arbetsmiljöverket.
– Paketterminaler och utlämningsställen saknar ibland de hjälpmedel som behövs för att skapa en god arbetsmiljö. De utrymmen där man hanterar paket i butiker och på andra utlämningsställen är dessutom ofta för trånga under Black Friday och julen, då det blir många fler paket att hantera, säger Eric Storbjörk, inspektör på Arbetsmiljöverket, i en kommentar.
En annan utmaning med e-handeln ur ett arbetsmiljöperspektiv är att många olika aktörer är inblandade innan en vara slutligen når kunden.
– Det sätter ljuset på det samordningsansvar som finns för de arbetsgivare som har andras arbetstagare i sin verksamhet, eller har egna anställda som utför arbete på uppdrag av andra. Under helger och semesterperioder är det dessutom många unga vuxna som hyrs in för att hantera arbetstoppar. Det ställer särskilda krav på bra introduktionsutbildning, säger Eric Storbjörk.
Inspektionsinsatsen pågår till december 2020.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.