Trafiksäkerhet glöms i arbetsmiljöarbetet
Publicerat 28 april 2017
En stor del av arbetsolyckorna i Sverige är trafikolyckor. Något förbisett är cykelolyckor som är vanligt bland kvinnor inom vård- och omsorgsyrken. Det visar en rapport om trafiksäkerhet i arbetet.
Under 2015 dog 34 personer på jobbet och 11 av dessa omkom när de utförde sitt arbete på eller vid en väg. Olyckorna sker till exempel vid transporter men också när anställda kör mellan olika uppdrag.
Att se över risker i samband med resor i tjänsten ska vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet, men det glöms ofta bort anser Carl Axel Sundström som för Arbetsmiljöverkets räkning skrivit en rapport om trafiksäkerhet i arbetet.
– Det är en attityd som många har och som går ut på att man inte kan påverka hur folk kör. Att det är en privatsak. Men de är ju ingen privatsak när man kör i tjänsten, säger han.
De flesta trafikrelaterade dödsolyckor är kollisions- och singelolyckor. Närmare hälften av de trafikolyckor som drabbat män på jobbet är med lastbil. Olyckor med personbil och lätt lastbil är också relativt vanliga.
När det gäller kvinnor är cykelolyckor förvånansvärt vanliga. Det gäller i synnerhet kvinnor inom hemtjänst och äldrevård. Hela 60 procent av de trafikrelaterade olyckor som drabbar kvinnor är cykelolyckor. Ofta leder olyckorna till lång sjukfrånvaro.
– Här gäller det att arbetsgivaren tillhandahåller cykelhjälmar. De cyklar som används ska underhållas så att de är i gott skick. Under senhöst och vinter ska cyklarna förses med dubbdäck och är det riktig ishalka är det kanske bra att uppmana arbetstagarna att inte cykla alls, säger Carl Axel Sundström.
Ladda ner rapporten: Olycksförebyggande åtgärder för arbetstagare som arbetar på eller vid väg.
Trafiksäkerhet på jobbet- så gör du
- Se till att de fordon som används i tjänsten är säkra. Gäller såväl bil som cykel.
- Jobba med attityder. Den som kör i tjänsten ska följa gällande hastighetsbestämmelser, använda bälte/cykelhjälm och vara nykter.
- Minska stressen i arbetet. Se till att den som färdas mellan två uppdrag har tillräckligt med tid.
- Se till att det finns bra parkeringsmöjligheter för de som kör i tjänsten.
- Undvik i så stor mån det går körning på udda tider på dygnet.
- Minska sådant som distraherar vid körning. Den som exempelvis kör ett motorfordon ska inte svara på sms eller e-post samtidigt.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsolyckor och arbetsskador
-
Fredag den trettonde – olycksdag eller myt?
Arbetsolyckor och arbetsskador • Fredagen den trettonde sägs vara en otursdag. Men är det en ökad risk att gå till jobbet den här dagen?
-
Fall bakom merparten av de allvarliga arbetsolyckorna
Arbetsolyckor och arbetsskador • Fallolyckor och olyckor vid lastning och lossning är de vanligaste orsakerna till allvarliga arbetsolyckor.
-
Nytt system för att rapportera det positiva i arbetsmiljön
Arbetsmiljöarbete • Nu kan arbetsplatser rapportera det som fungerar – inte bara tillbud och olycksrisker. En ny funktion i det digitala IA-systemet gör det möjligt att lyfta goda arbetsmiljöexempel och sprida dem vidare i organisationen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Fredag den trettonde – olycksdag eller myt?
Arbetsolyckor och arbetsskador • Fredagen den trettonde sägs vara en otursdag. Men är det en ökad risk att gå till jobbet den här dagen?
-
Utredningen om ny arbetsmiljöstrategi klar
Arbetsmiljöarbete • Nu är förslaget till en ny arbetsmiljöstrategi klart. Grön omställning, digital arbetsmiljö och AI är nya områden som föreslås.
-
Fördomar större hinder än synnedsättningen
Arbetsmiljöarbete • Med rätt tekniska hjälpmedel kan personer med synnedsättning jobba med allt från administration till dataprogrammering.