
Bild: Istock photo
Ännu viktigare med personlig kontakt
Publicerat 28 april 2020
Chefens stöd, i form av regelbunden återkoppling och engagemang i varje medarbetare, är extra viktigt under coronakrisen när många jobbar på distans. Det säger Sofie Bjärntoft och Linda Widar som forskar om flexibelt arbete vid Högskolan i Gävle.
Coronakrisen har gjort att många som inte är vana att jobba på distans behöver göra det och dessutom under lång tid. Chefer kan inte hantera sina medarbetare på samma sätt som när alla jobbar på kontoret, enligt Linda Widar som forskar om distansarbete och hälsa vid Högskolan i Gävle.
Det gäller att upprätthålla både den formella och den informella kontakten med sina medarbetare i denna speciella situation. Men den informella kontakten är lätt att glömma bort eftersom den inte uppstår lika naturligt som på kontoret, säger Linda Widar.
– Utan kontinuerlig kommunikation när alla distansarbetar finns en risk att anställda förlorar sin känsla av sammanhang i arbetet vilket kan ha en negativ effekt på arbetsmotivationen.
Enligt Sofie Bjärntoft, som också forskar om flexibelt arbete vid Högskolan i Gävle, är det ännu viktigare än vanligt att chefen har en individuell, personlig kontakt med varje medarbetare. Det finns annars risk att tappa kontakten med lite mer tysta och tillbakadragna personer.
– Att chefen verkligen promotar detta med regelbundna zoom-möten, zoom-fikan med mera och har uppföljningar hur alla mår och hur det går med arbetet både i grupp och individuellt. Detta är viktigt för att vi skall hålla oss friska.
Men också att varje individ tar ansvar och försöker behålla den sociala gemenskapen och stödet från kollegor, så att man inte tappar det.
– Det blir annars väldigt ensam att sitta själv och även om det hålls möten så kan det bli bara prat om jobb och inte det sociala som man kan få i vanliga fall vid lunch- och fikapauser, säger Sofie Bjärntoft.
Distansarbete kan också leda till att man jobbar mer än vanligt. Även här kan chefen hjälpa till och förtydliga när en arbetsuppgift kan ses som klar och uppmuntra till att avsluta arbetsdagen. Som medarbetare kan man vara tydlig med när man är tillgänglig och när man kan besvara frågor på mejl och i olika chattforum. Då är det lättare att koppla av när man är ledig, enligt Sofie Bjärntoft.
Behåll motivationen vid distansarbete
- Som chef är det viktigt att ha täta och individuella avstämningar med sina medarbetare. Glöm inte det informella småpratet.
- Hjälp dina medarbetare att sätta gränser och prioritera arbetet. Det är annars lätt att jobba mer än vanligt.
- Uppmuntra social kontakt via gemensamma fikapauser på Teams och Zoom. Som medarbetare behöver du också ta ansvar för att delta och behålla den sociala gemenskapen.
- Var tydlig med när du är tillgänglig och när kollegor kan förvänta sig svar på mejl och andra meddelanden. Då är det lättare att koppla av när du är ledig.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Coronaviruset
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
-
Även lindrig covid kan ge långdragna besvär
Coronaviruset • Även de som varit lindrigt sjuka i covid kan drabbas av långdragna besvär som påverkar arbetsförmågan, visar en forskningsstudie.
-
Så kan arbetsgivaren stötta efter långtidscovid
Coronaviruset • För den som varit långtidssjuk i covid krävs både stöd och att bli lyssnad på för att återgången till arbetet ska bli bra.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Arbetsmiljöarbete • En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.