
Hotellchefen som engagerat sig mot sexhandel
Publicerat 16 september 2019
Hennes arbete mot sexhandel har fått hotellbranschen att vakna och ta sitt ansvar – men också skapat engagerade medarbetare. Pernilla Johansson, hotelldirektör på Clarion hotel Arlanda airport tror att omtanke och socialt engagemang även skapar stolthet i yrkesrollen.
Omtanke och medmänsklighet. Det är två viktiga hållpunkter för hotelldirektören Pernilla Johansson, som blev medveten om att hotellen i city blivit en ofrivillig arena för människohandel redan när hon började som hotellchef 2001 på Scandic Sergel plaza, som ligger intill Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm.
Hon engagerade sig i frågan och var med och startade en utbildning för personalen för att motverka prostitution på hotell, vilket är något hon har fortsatt med i sin nuvarande position som hotelldirektör för Clarion hotel Arlanda airport. Där tog hon också nyligen initiativ till ett nätverk, med syftet att upptäcka och motverka människohandel på flygplatsen.
Utbildningen stärker medarbetarna i deras yrkesroller och gör dem tryggare på jobbet, anser Pernilla Johansson.
– Det är framförallt personalen i bar och reception som utbildas i att veta vad de ska göra i misstänkta situationer. Jag upplever att de tycker att det är skönt att vi lyfter på locket till den här frågan.
Att bädda för en god arbetsmiljö gör man just genom att personalen känner en stolthet över att gå till jobbet – och genom att de blir sedda och får påverka sin egen situation, enligt Pernilla Johansson.
Bland annat håller personalen schemalagda samtal en till två gånger i månaden med sin chef, där agendan ägs av medarbetaren. Där har de möjlighet att komma med idéer och samtala i lugn och ro, berättar Pernilla Johansson.
– Nu senast i veckan kom frukostteamet med idén att de vill bjuda in sina kollegor att lära sig dans från olika delar av världen, alltifrån flamenco till hiphop.
För Pernilla Johansson är en bra ledare prestigelös, konsekvent och står längst fram när ”skiten träffar fläkten”, som hon uttrycker det. Som häromdagen när det var trafikkaos på Arlanda med inställda flyg och receptionen snabbt fylldes med trötta och otåliga gäster som ville boka ett hotellrum.
– Att bara stå längst bak och peka med hela handen inger inte förtroende och respekt. I ett sådant läge krävs i stället att någon kavlar upp ärmarna och tar ett helhetsgrepp. Jag åkte in och började bädda sängar och ringa in närboende kollegor.
Clarion hotel Arlanda airport har prisats vid två tillfällen som Clarions bästa hotell och då bland annat för de nöjdaste medarbetarna inom Clarion.
Pernilla Johansson tror att det delvis beror på att de är bra på att visa uppskattning för varandra. Som att de aldrig glömmer någons födelsedag och en gång i månaden utser en servicehjälte som får ta emot alla tänkbara hyllningar.
– Vi brukar överraska dem mitt i driften, med guldhattar och konfetti, gärna inför både kollegor och gäster. Sedan får de en liten present och en inramad bild i personalmatsalen.
Hon poängterar dock att det inte alltid går att vada i glitter utan att det är viktigt att som chef också våga vara rak och ta obehagliga beslut.
– Mitt ansvar är att hitta en balans i det här, och jag tycker att jag har lyckats hittills.
För ett bra ledarskap
- Lägg krut på att förstå andra. Det blir mer trovärdigt om du vet vilka du leder. Försök förstå var de är – inte var du vill att de ska vara, annars riskerar du att komma med fel verktyg.
- Våga hålla blicken i horisonten. Var proaktiv i alla led. Fundera hela tiden på vilka beslut du behöver ta för att ligga steget före, så att dina medarbetare har någon att följa.
- Var ärlig och prestigelös. Utge dig inte för att kunna något som du inte kan. När du är prestigelös upplevs du som äkta.

Tina Harr
Mer om Uppdrag
-
"Vi kämpar för att hinna ikapp"
Uppdrag • E-handeln fortsätter att slå nya försäljningsrekord. För skyddsombudet och lagerarbetaren Neil D´Arcy och hans kollegor har det inneburit en kraftig ökning i antalet paket att hantera och en alltmer stressad och pressad arbetsmiljö.
-
"Skyddsombuden är medarbetarnas ögon på arbetsplatsen"
Uppdrag • För Jenny Nikkanen, laboratoriechef på Nordens största bioraffinaderi, är personalens säkerhet lika viktig som att de känner delaktighet och arbetsglädje. Nyligen nominerade företagets huvudskyddsombud henne till Arbetsmiljöstipendiet som delas ut av arbetsmiljöorganisationen Prevent.
-
När brukarnas krav krockar med arbetsmiljön
Uppdrag • Fredrik Engdahl sadlade om till personlig assistent för att han ville jobba med människor. Som skyddsombud och fackombud försöker han hjälpa kollegor som får problem. Ofta handlar det om risker i hemmiljön.
Senaste om Ledarskap
-
Våga ta plats och leda mötet
Möten • Alla har varit med om det. Möten som aldrig tar slut, tankar som far i väg åt annat håll och en känsla av att man står och stampar på samma ställe. Tips för bättre möten.
-
Släpp kontrollen – och bli en bättre chef
Chef • För att företaget ska må bra och du ska utvecklas som chef är det viktigt att lära sig att delegera. Och för att lyckas med det måste man bli vän med mitt sitt kontrollbehov och hitta en bra balans mellan kontroll och tillit i sitt ledarskap. Det säger författaren och ledarskapscoachen Emma Pihl.
-
Ny krisstödslinje för oroliga anställda
Arbetsmiljöarbete • Vart femte samtal till Previas krisstödslinje handlar om oro kopplat till det pågående kriget. Det kan chefer och medarbetare göra för att minska oron.