En av tre chefer skippar lunch med kollegor
Publicerat 21 mars 2019
Var tredje chef väljer att hoppa över att äta lunch med kollegorna för att de har för mycket att göra på jobbet. Det visar en ny undersökning.
Att gå ut och äta lunch med kollegor är ett sätt att få återhämtning på jobbet. Men nu visar en undersökning från fackförbundet Unionen att bland det första många chefer gör när de känner sig stressade är att hoppa över gemensam lunch. Bland tjänstemän som har en chefsbefattning uppger så många som var tredje chef att de hoppa över lunchen med kollegorna en eller flera gånger i veckan på grund av hög arbetsbelastning.
– För att orka med en hektisk arbetsdag är det viktigt att ta en rast. Är du chef behöver du även tänka på vilka signaler du skickar till dina medarbetare. Om chefen jobbar i stället för att ta en lunchrast kommer medarbetarna tro att även de förväntas jobba på lunchen, säger Marina Åman 2:e vice ordförande Unionen, i en kommentar.
Undersökningen visar också att många tjänstemän med chefsbefattning ställer in fritidsaktiviteter för att de är för trötta efter jobbet.
– Även du som är chef ska ha en rimlig arbetsbelastning där det är möjligt att äta lunch och ta rast. Chefen ska inte vara utmattad vid dagens slut, säger Marina Åman.
Totalt deltog 2 483 personer i undersökningen som gjordes av Novus på uppdrag av Unionen.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
Exitsamtal – en underskattad möjlighet
Chef • Många missar att fånga in vad de som slutar har för insikter. Susanne Adawi vill att exitsamtalet är lika självklart som introduktionen.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mellanchefens arbetsmiljöansvar – så funkar det
Arbetsmiljöarbete • Som mellanchef har du ett ansvar för arbetsmiljöarbetet som är kopplat till att du leder arbetet för din grupp eller avdelning. Dina chefer kan delegera ytterligare uppgifter till dig.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Exitsamtal – en underskattad möjlighet
Chef • Många missar att fånga in vad de som slutar har för insikter. Susanne Adawi vill att exitsamtalet är lika självklart som introduktionen.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.