Så har Peab jobbat med den nya regelstrukturen
Publicerat 30 oktober 2024
Den 1 januari 2025 börjar de omarbetade arbetsmiljöföreskrifterna att gälla. De har varit tillgängliga på Arbetsmiljöverkets hemsida i drygt ett år för att ge företagen god tid att anpassa sig. Peab är ett företag som varit på tårna.
Fakta
67 föreskrifter har bantats till 15 mer omfattande föreskrifter. 2 300 paragraferna i de nuvarande 67 föreskriftshäftena är insorterade på ett nytt sätt i de 15 nya föreskriftshäftena.
Källa: Arbetsmiljöverket
”Det mest omfattande arbetet i myndighetens historia”, sa Arbetsmiljöverket när de presenterade sitt sju år långa arbete med att förändra strukturen på arbetsmiljöföreskrifterna. Och på bygg- och anläggningsföretaget Peab har de jobbat effektivt och strukturerat sedan förra hösten med att implementera den nya regelstrukturen i sin verksamhet.
– Det första vi gjorde var att förankra med vår ledning så att de var medvetna om det gedigna arbetet som skulle göras, att det skulle komma att ta tid från verksamheten, säger Ingela Klingvall som är arbetsmiljöspecialist på Peab.
Därefter utsåg de en arbetsgrupp med representanter från olika affärsområden med fackliga representanter och skyddsombud.
– Vi tittade på hur den nya regelstrukturen skulle påverka oss, i allt ifrån kommunikation, processer, styrande dokument, utbildning, inköpsmallar och uppgiftsfördelning. Sen gjorde vi en plan.
Nätverk med branschkollegor
Peab har cirka 15 000 anställda i olika bolag i Sverige. Det innebär att de har ett stort antal dokument där referenser till den nya lagstiftningen behöver ändras, berättar Ingela Klingvall. Ett arbete som är lättare på ett litet företag, säger hon.
– För mig som jobbat med arbetsmiljö i många år tog det ändå ett tag att sätta sig in i den nya strukturen och att hitta i den. När poletten trillar ner är det enklare och lättare att förstå.
För den som är ny på arbetsmiljöområdet tror jag att den nya regelstrukturen är betydligt lättare att jobba med än den tidigare.
Peab har också haft kontakt med kollegor i branschen, det vill säga stora byggföretag inom bygg- och anläggning och bildat nätverk för att prata om hur den nya regelstrukturen och de nya reglerna ”Projektering och byggarbetsmiljösamordning” ska implementeras, säger Ingela Klingvall.
Förenklar arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöverket har sett till att den nya regelstrukturen också finns i digitaliserad form och går att nå via mobilen, en bärbar dator eller en läsplatta. Underlättar det arbetet?
– Ja, på så sätt finns alltid reglerna tillgängliga för fler i det dagliga arbetet.
Ingela Klingvall tipsar företag som vill ha hjälp i arbetet med att sätta sig in i den nya regelstrukturen att använda stödmaterialet som finns på Arbetsmiljöverkets webbplats i form av webbinarier, filmer och paragrafnyckel. Hon tipsar också om ett webbinarium på Prevents webb.
Hon tycker att Arbetsmiljöverket gjort ett jättebra jobb. Och det dryga året som arbetsgivarna fått på sig att implementera den nya regelstrukturen är föredömligt lång tid, anser hon. I planen hos arbetsgruppen på Peab återstår att uppdatera referenser och att kommunicera om den nya regelstrukturen till alla i koncernen.
– Jag tror att den nya regelstrukturen kommer att förenkla och förtydliga arbetsmiljöarbetet, säger Ingela Klingvall.
Paragrafnyckeln
I paragrafnyckeln på Arbetsmiljöverkets hemsida kan du lätt se var paragraferna i de nuvarande föreskrifterna har hamnat i de 15 nya föreskrifterna.
Sök på titeln i en nuvarande föreskrift och en paragraf för att se var paragrafen har hamnat i den nya regelstrukturen. I sökresultatet visas klickbara länkar. Genom att klicka på en länk öppnas den nya föreskriften i ett nytt fönster.
Källa: Arbetsmiljöverket

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vila regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Lagar och regler
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vila regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-

Allt fler lagförs för arbetsmiljöbrott
Arbetsolyckor och arbetsskador Antalet lagförda arbetsmiljöbrott har fördubblats. Det beror på en lagändring men också på ett bättre samarbete mellan myndigheter.