Företagens förmåga att arbetsanpassa granskas
Publicerat 19 april 2022
En medarbetare som får nedsatt förmåga på grund av sjukdom eller skada ska erbjudas individuell arbetsanpassning för att kunna fortsätta sitt arbete. Men hur bra är arbetsgivarna på det? Nu inspekterar Arbetsmiljöverket 1 000 arbetsplatser.
För första gången gör Arbetsmiljöverket en större inspektionsinsats av arbetsgivarnas förmåga att jobba med arbetsanpassning. Det är ett sätt att uppmärksamma de reviderade föreskrifterna som trädde i kraft 2021 och som är tydligare i hur arbetsgivaren ska gå till väga vid individuell arbetsanpassning och vikten av att jobba förebyggande.
– Det speciella med den här inspektionen är att vi går ut brett, den berör alla slags arbetsgivare på den privata sidan runt om i landet. Vi gör den i branscher och näringar där vi vet att arbetstagare upplever ohälsa eller besvär från arbetet, säger Eric Storbjörk på Arbetsmiljöverket som är projektledare för inspektionen.
Branscherna och näringsgrenarna de ska titta på är: tillverkning av gummi och plastvaror, parti- och provisionshandel, magasinering och stödtjänster inom transport, hotell och logiverksamhet och fastighetsservice. Till sin hjälp har de också statistik från Försäkringskassan om hur många på arbetsplatserna som varit sjukskrivna 14 dagar eller mer, vilket ger en fingervisning om läget.
– Vissa arbetsgivare kanske tycker att det är besvärligt att det kommer en myndighet och gör inspektion. Men min generella erfarenhet är att det brukar bli bra processer med arbetsgivarna, de får syn på det som går att förbättra i sin verksamhet så att folk inte hamnar i sjukskrivning. Det lönar sig för alla.
Alla har rätt att få bra förutsättningar
Eric Storbjörk säger att även om grunden för ett hållbart arbetsliv är det systematiska arbetsmiljöarbetet så räcker det inte alltid till, därför är det viktigt att arbetsgivaren också har en dialog med den enskilde medarbetareren för att stämma av behov, mående och förutsättningar. Arbetsanpassning handlar om att alla arbetstagare ska få rätt förutsättningar att utföra sin arbetsuppgifter.
– Det kan vara en anpassning i den fysiska arbetsmiljön, men också att hitta mindre betungande arbetsuppgifter med hjälp av arbetshjälpmedel eller att anpassa delar av arbetsuppgifternas innehåll. Arbetsgivarna behöver jobba med ett hållbart arbetsliv för alla.
Arbetsmiljöverkets inspektion sker digitalt via Skype-möten och videolänk och pågår fram till september. Rapport om resultatet väntas i slutet av 2022.
Arbetsanpassning
Arbetsanpassning är en individuell åtgärd som görs för att förebygga sjukfrånvaro eller om en medarbetare har råkat ut för en skada eller en sjukdom. Enligt föreskrifterna om arbetsanpassning (AFS 2020:5) ska alla arbetsgivare ha en dialog med medarbetare som kan vara aktuella för arbetsanpassning för att ta reda på vilka behov som finns.
Exempel:
ändrade arbetstider
anpassning av arbetsuppgifter
användning av arbetshjälpmedel
socialt stöd
särskilda arbetsinstruktioner
personligt anpassad skyddsutrustning
Källa: Arbetsmiljöverket

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

Mest läst i år
Arbetsmiljöarbete En av årets mest lästa artiklar handlade om arkeologernas spännande arbete vid utgrävningarna där den nya Ostlänken ska dras fram.
-

Det händer inom arbetsmiljö 2026
Arbetsmiljöarbete Nytt år och nya tag även när det gäller lagar och regler. Här är några förändringar inom arbetsmiljöområdet 2026.
-

Så väcktes mitt intresse för arbetsmiljö
Så gjorde vi Engagemanget för arbetsmiljö kan väckas på många olika sätt. Här berättar en produktionschef, en arbetsmiljöingenjör och två skyddsombud om vad som fick dem att intressera sig för arbetsmiljöfrågor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Lagar och regler
-

Det händer inom arbetsmiljö 2026
Arbetsmiljöarbete Nytt år och nya tag även när det gäller lagar och regler. Här är några förändringar inom arbetsmiljöområdet 2026.
-
Nya regler om asbest
Kemikalier Från den 19 december gäller nya regler för asbest. Gränsvärdet sänks samtidigt som kraven på tillstånd, utbildning och medicinska kontroller skärps.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.