Hoppa till huvudinnehållet
Ergonomi

Korta rörelsepauser minskar sjukfrånvaron

Genom att införa korta rörelsepauser på arbetstid kan långtidssjukskrivningarna minska med 13 procent. Det visar en dansk forskningsstudie där 70 000 anställda deltagit.

Korta träningspass på arbetstid kan vara en riktigt god investering i de anställdas hälsa, enligt Lars L Andersen, professor vid Det Nationale Forskningscenter för Arbejdsmiljö, som gjort studien.

– Vår forskning visar att korta rörelsepauser på arbetsplatsen är ett viktigt komplement till traditionella arbetsmiljöinsatser. Detta visar tydligt på den gynnsamma effekten som träning på arbetstid har på medarbetarna, säger han.

En rörelsepaus på jobbet behöver inte vara längre än tio minuter. De kan innehålla rörlighets- och styrkeövningar som stärker musklerna i nacke, axlar och rygg. Gemensamt för övningarna är att de kan göras precis där man är och att man inte ska behöva byta om eller duscha.

Särskilt viktigt med rörelsepauser är det inom fysiskt tunga yrken som vård – och omsorg, enligt Lars L Andersen.

– Det kan till exempel hjälpa pedagoger och vårdpersonal att få starkare kroppar och mindre smärta och därmed komplettera annat förebyggande arbete som att använda hjälpmedel.

Lars L Andersen tror att man kan nå ännu bättre resultat om det finns en person på arbetsplatsen som fungerar som friskvårdsinspiratör och ansvarar för att rörelsepauserna blir av och inspirerar resten av gruppen.

TIPS

Kom igång med pausgympa

  • Utse en friskvårdsinspiratör som ser till att pausgympan blir av.
  • Lägg in passen i den digitala kalender ni använder på arbetsplatsen.
  • Utforska Youtube och nätet. Det finns massvis med filmer och tips på enkla övningar.
  • Häng upp gummiband på jobbet för att uppmuntra till rörelse.
bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

marianne.zetterblom@prevent.se

Mer om Ergonomi

Prenumerera

Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.

Prenumerera

Senaste om Hälsa