Publicerad 11 augusti 2020

Struktur viktigt när distansarbete fortsätter

Distansarbete

För många av de som nu avslutar sin semester väntar fortsatt distansarbete. Struktur i vardagen är nyckeln för att orka med på lång sikt, enligt Johan Waara, psykolog och universitetslärare vid Uppsala universitet.

Folkhälsomyndigheten uppmanar till fortsatt distansarbete för de som har möjlighet och vissa menar att arbetslivet kanske aldrig blir sig likt igen.

– Våren blev som den blev. En del kanske till och med tyckte att det var lite skönt med den påtvingade isoleringen och distansarbetet. Men det är nu som den stora utmaningen börjar, säger Johan Waara.

Hans tips är att inte göra allt för detaljerad planering för verksamheten på lång sikt eftersom risken är stor att planerna kullkastas.

– I början trodde vi kanske att pandemin blir ett 400-meters lopp, men nu får vi nog snarare tänka att det är ett maratonlopp. Kanske befinner vi oss inte ens i slutet av loppet utan precis i början, säger han.

För att ta reda på hur den psykiska hälsan påverkas av pandemin inleder Karolinska Institutet nu den internationella forskningsstudien Omtanke2020. Huvudfokus i studien är att ta reda på hur personer upplever isolering från familj och vänner. Men när Folkhälsomyndigheten nyligen förlängde rekommendationen om hemarbete kompletterade forskargruppen med ytterligare frågor om det.

Johan Waara påpekar att det ännu inte finns några färdiga forskningsresultat kring hur den psykiska hälsan påverkas av pandemin, men han är oroad över negativa konsekvenser som fysisk passivisering och social isolering. Att gå till kontoret en viss tid varje dag ger en struktur i tillvaron och när den försvinner finns en risk att allt börjar flyta, säger han.

– Kulturarbetare, som konstnärer och författare, har ju alltid jobbat hemifrån och styrt sitt arbete själva. De som lyckas bäst är de som är väldigt strukturerade.

Att planera in fokustid samt fysisk aktivitet för att inte blir stillasittande för länge är två tips för att få struktur på arbetsdagen samt för att må bättre, enligt Johan Waara. Utanför kontoret försvinner den sociala kontrollmekanismen och risken är antingen att man jobbar för mycket eller inte alls när chefen och kollegorna inte finns där längre, säger han.

– Struktur kan kännas tråkigt men det behövs mer än någonsin nu.

Johan Waara tipsar också om att aktivt ta informella sociala kontakter med sina kollegor för att ersätta småpratet vid fikabordet och råda bot på känslan av ensamhet och isolering.

– Det måste ju inte heller alltid vara en kollega. Att prata med vänner och bekanta fungerar också

Fakta: om studien

Omtanke2020 är en internationell forskningsstudie om hur den psykiska hälsan påverkas av pandemin. Den leds av Karolinska Institutet. Alla som är 18 år kan delta. Deltagarna får svara på regelbundna enkäter om sin psykiska hälsa under pandemin och sen även fem år efter pandemin.

Här kan du anmäla dig samt läsa mer:

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och webbredaktör 08-402 02 52

Taggar: CoronavirusetDistansarbete

Webbfråga

Hur gör du för att vara en bra kollega på distans?

  • Strösslar med emojis 14%  
  • Uppmuntrar till pauser 14%  
  • Ringer och kollar läget 56%  
  • Inget särskilt 16%  
Totalt antalet röster: 80