Publicerad 15 januari 2020

Nya vanor måste få ta tid

Hälsa

Äta grönare, träna två gånger i veckan eller stressa mindre. Nytt år innebär ofta tankar om att börja leva mer hållbart. Men livsstilsförändringar sker sällan över en natt utan kräver motivation och uthållighet.

Livsstilsförändringar är en process som bygger på att man skapar goda vanor och håller fast vid dem. Ofta leder en god vana till nästa. Om du rör på dig minskar du stillasittandet generellt och om du äter dig mätt på bra mat minskar ditt sötsug.

Det tar tid att skapa en vana, men när du gjort det slipper du den inre diskussionen med dig själv. Här kommer några tips på hur du kan skapa goda vanor som Riksförbundet Hjärtlung sammanställt.

1. Skippa det dåliga samvetet Det är lätt att skämmas för sin övervikt eller känna skuld över att man äter för mycket godis. Men försök släpp känslorna av skuld och skam och lägg din energi på det du vill göra för att må bättre.

2. Hitta din inre motivation Vad får dig att vilja sköta din hälsa? Är det för att du sover bättre om du tränar? Eller är det för att ha ork över att leka med barnen eller umgås med vänner? Att sätta upp mål eller skapa bilder av hur det kan vara om du lyckas hålla dig i form kan öka motivationen att träna när det känns trögt.

3. Börja med det som känns lättast Börja med små förändringar som du har goda möjligheter att lyckas med. Om du vill ändra på flera saker, börja med det som känns lättast för dig. Det viktigaste är att du kommer igång – en god vana leder ofta till flera.

4. Lägg till något bra Många upplever att det är lättare att lägga till en god vana istället för att sluta med en ovana. Pekpinnar får oss ofta att fastna i negativa cirklar. När du väl börjar göra något som är bra för hälsan gör du ofta mindre av sådant som inte är bra.

5. Låt det ta tid Att etablera nya vanor tar tid och om du är medveten om det är chanserna större att du lyckas. Upprepa envist det nya beteendet om och om igen tills det har blivit en självklar ingrediens i vardagen.

6. Ett steg bakåt är inget fall Forskning visar att det inte blir svårare att skapa en vana för att du missar en dag eller faller för en frestelse. Ett steg bakåt kan bli två framåt genom att du lär dig något av ditt återfall i en dålig vana.

7. Belöna dig själv! Belöna dig själv när du lyckas och fira dina framgångar. Ofta fokuserar vi mer på misslyckanden.

Visste du att goda vanor

Det tar i genomsnitt två månader att skapa en ny vana visar forskning. Ju mer utmanande den nya vanan är desto längre tid tar det innan den blir automatisk.

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och webbredaktör 08-402 02 52

Taggar: LivsstilMå bra

Webbfråga

Så vill jag vara på jobbet 2020

  • Mer effektiv 16%  
  • Mindre stressad 54%  
  • Hjälpsammare 6%  
  • Jag är bra som jag är 25%  
Totalt antalet röster: 527