Chefer får lära sig strategier för återhämtning
Publicerat 27 februari 2025
Nyckeln för att klara av ett stressigt yrke är återhämtning under och mellan arbetspassen. Det minskar stressen och förbättrar sömnen enligt en studie av sjuksköterskor. Nu ska forskarna gå vidare och hjälpa första linjens chefer i vården att stärka sina möjligheter till återhämtning.
Studien bedrivs av forskare på avdelningen för psykologi vid Karolinska Institutet och syftet är att stärka chefernas, och i förlängningen även medarbetarnas, återhämtning, enligt Majken Epstein, psykolog och doktorand och en av forskarna i projektet.
– Chefernas möjlighet till återhämtning är väldigt viktig för medarbetarna. Både för deras egen hållbarhet men också för att kunna vara goda förebilder och för att ha energi till att arbeta med medarbetarnas återhämtning. I studien har cheferna getts möjlighet att reflektera med varandra och hitta sätt att sätta gränser i sitt arbete vid behov.
Möjligheter till återhämtning kan handla om gränsen mellan arbete och fritid – och hur väl chefer och medarbetare kan koppla av från arbetet på sin fritid. Här finns det flera faktorer som spelar in, enligt Majken Epstein.
– Till exempel vad det finns för rutiner när man avslutar ett arbetspass? Finns det förutsättningar för ett bra avslut? Ges det möjlighet till reflektion på arbetet så att det inte sker efteråt när man kommer hem?
Sociala normer påverkar
En annan sak som påverkar är sociala normer kring återhämtning.
– Är det till exempel okej att ta en paus på jobbet eller att säga att man är trött?
För att kunna förändra och förbättra möjligheterna till återhämtning är det viktigt att ha en öppenhet på arbetsplatsen, medvetenhet om frågorna och tid att arbeta med dem, konstaterar Majken Epstein.
De chefer som deltar upplever att det varit positivt att få möjlighet att fundera kring återhämtning. Men för att de positiva effekterna ska stå sig över tid behövs sannolikt systematiska och organisatoriska förändringar på arbetsplatsen över tid, säger Majken Epstein.
Om forskningsstudien
Totalt deltar ett 60-tal chefer på olika sjukhus. Hälften av deltagarna utgör en kontrollgrupp och genomgår inte programmet i den här omgången. Studien är en vidareutveckling av ett tidigare projekt som vände sig till sjuksköterskor för att stärka deras individuella strategier för återhämtning och som bland annat resulterade i en handbok för återhämtning både på individnivå och övergripande organisatorisk nivå. Effekter av programmet utvärderas genom att både chefer och medarbetare fyller i enkäter, digitala dagböcker och mäter sin sömn med sömnklockor. De har också svarat på enkäter under projektets gång. Cheferna som deltar i programmet träffats vid sammanlagt sex tillfällen under den tid som interventionsstudien pågår.

Anita Gullberg
Mer om Återhämtning
-

Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Psykisk hälsa Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
-

En fika kan ge mer återhämtning än passiv vila
Återhämtning En vanlig missuppfattning är att vi får bäst återhämtning av vila i soffan. Men det kan leda till ännu mer stress, så kallad stresslaxing.
-

Planera för en sommar utan jobb
Återhämtning Det finns strategier, både på organisations- och individnivå, som gör att du faktiskt kan få den återhämtning du så väl behöver i sommar.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.