AI som lär känna sina användare är framtiden enligt forskare
Publicerat 12 juni 2023
Precis som Spotify rekommenderar musik baserat på lyssnarhistorik kan AI rekommendera beslut för flygledare baserat på deras tidigare beteenden. Det visar forskning från Linköpings universitet.
Flygledning kan få en säkrare och mer användarvänlig framtid tack vare AI-system som lär sig användarnas beteenden och preferenser, enligt forskare vid Linköpings universitet. Genom att låta AI anpassa sig efter flygledares unika beteenden och beslutsprocesser kan samarbetet mellan människa och maskin förbättras.

Carl Westin, forskare vid Institutionen för teknik och naturvetenskap vid Linköpings universitet, säger att AI skulle kunna vara till stor hjälp inom flygledning.
– AI kan stödja kommunikation, förbättra flygvägar och färdplaner, ge beslutsstöd samt övervaka väderfenomen och objekt som utgör hot, säger han.
Forskarna på Linköpings universitet konstaterar bland annat att AI kan anpassa sina rekommendationer efter en flygledares personlighet och beteende.
– Om två flygplan är på kollisionskurs kan AI anpassa rekommendationerna till flygledarens preferenser, som separationsdistans och vilken typ av åtgärd som behövs.
Finns också risker
Det finns dock utmaningar och risker med att använda AI som stöd för flygledare. Carl Westin påpekar att arbetet som flygledare kan bli tråkigare när komplexa uppgifter överlåts på AI och flygledaren blir en passiv observatör.
– För att minimera de här riskerna är det viktigt att involvera flygledare i forskning och utveckling av AI så att de kan bidra till att definiera AI:s syfte, mål, tränings- och testmetoder samt användning av data.
Carl Westin betonar att en gradvis, evolutionär utveckling av AI inom flygledning är att föredra framför revolutionära förändringar.
– AI och flygledare bör betraktas som kollegor snarare än att AI ersätter flygledare, säger han.
Inom de närmaste fem åren tror Carl Westin att vi kommer få se AI-stöd i verkliga situationer inom flygledning.
– Helautomatisering inom flygtrafikledning kan sedan bli verklighet runt år 2050, men utvecklingen kan gå långsammare på grund av strikta regler och människocentrerad design. Historiskt har flygsektorn prioriterat människans behov och säkerhet, vilket innebär att förändringar som införandet av AI måste testas rigoröst.

Henrik Lenngren
Mer om AI
-
Så tar du hjälp av AI på jobbet
AI • Har du kört fast på jobbet? Kanske kan AI hjälpa dig att komma vidare. Men bäst resultat nås genom samarbete mellan människa och teknik.
-
Stress oroar mer än AI
Psykisk hälsa • Trots alla rapporter om yrken och arbetsuppgifter som förväntas ersättas av AI är det inte det som väcker mest oro inför framtiden. Stress och att inte få ihop sin vardag är det som oroar svenskarna mest, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget Bliwa.
-
AI-chefer sprider sig snabbt
AI • Algoritmisk arbetsledning, där digital teknik används för att övervaka och effektivisera arbetet, är ett nytt fenomen som snabbt fått mycket stor spridning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Kvinnors risk för skador underskattas
Ergonomi • Kvinnor använder mer muskelkraft än män vid handintensivt arbete, men det märks inte alltid i riskbedömningar.
-
Efter semestern – så kan chefen fånga upp riskbruk
Alkohol och droger • Chefer med kunskap om alkoholfrågor är mer benägna att se signaler på riskbruk och fånga upp medarbetare tidigt enligt en ny studie.
-
Hög sjukfrånvaro på första jobbet en risk
Sjukfrånvaro • Unga som har många perioder med sjukfrånvaro på sitt första jobb blir oftare långtidssjukskrivna senare i livet. Det visar en dansk forskningsstudie.