Hoppa till huvudinnehållet

Lärare som engagerar sig mycket i eleverna även utanför klassrummet drabbas lättare av psykisk ohälsa enligt en ny studie.

Bild: Unsplash

Stress

Engagemang utanför klassrummet stressar lärare

En av tio lärare i Sverige är drabbad av stressrelaterad utmattning. Det är långt högre än i andra yrkeskategorier. Främst är det lärare som ger mycket socialt stöd utanför klassrummet som ligger i riskzonen, visar en ny studie.

– Det sociala stödet kan vara att göra något extra för en elev som har det jobbigt, att ha kontakt med oroliga föräldrar på kvällstid eller att stötta en kollega som har det trassligt på hemmaplan. Helt enkelt sånt som en engagerad lärare gör utöver den ordinarie undervisningen, säger Ola Nordhall som är forskare inom arbetshälsa vid Högskolan i Gävle. Foto: privat

I sin studie med 800 lärare har han sett att de som investerar mycket av sin fritid i sina elever och kollegor är sårbara. Och ju mer de gör det desto högre grad av utmattning. Enligt Ola Nordhall handlar det inte bara om starkt engagemang och socialt patos utan om att det finns psykologiska krav och outtalade förväntningar på att du som lärare ska engagera dig. Man kanske helt enkelt tror att man förväntas göra mer på sin fritid.

– Lärarrollen innehåller så mycket mer i dag än för 30 år sen när det handlade om att vara i klassrummet, hålla lektioner och rätta prov. Det finns inte lika tydliga gränser om vad lärarrollen ska innehålla, då är det lätt att ta på sig mer än vad som är hälsosamt. Det blir en stressfaktor när det inte finns en tydlig avgränsning.

Han anser att skolledningen måste vara tydlig med vad som ingår i lärarens uppdrag och strama upp arbetsbeskrivningen så att det sociala arbetet inte ligger inom den formella lärarrollen. Då kan läraren ägna sig åt professionellt pedagogiskt arbete i stället för att vara socialarbetare, kurator eller förälder.

Ola Nordhall betonar vikten av att det finns stödpersonal som kurator, skolsköterska och resurspersonal för att lärare ska orka med sitt uppdrag i längden.

För även om det sociala stödet upplevs roligt och skapar ett mervärde både för en själv, kollegiet och organisationen så håller det inte i längden.

– Den som har en stark tankemässig arbetsidentitet har svårare att koppla bort arbetet på fritiden. Det ger en dålig balans mellan arbete och fritid och till sist riskerar man att drabbas av utmattning på grund av stress. Lärarna behöver koppla bort jobbet på fritiden för att orka, säger Ola Nordhall.

bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Stress

Senaste om Forskning