
Bild: Istock
Arbetsmiljöverkets tipstjänst – så funkar den
Publicerat 27 september 2023
Ser du någon som jobbar utan fallskydd på ett tak eller finns det allvarliga risker på din egen arbetsplats? Då kan du höra av dig till Arbetsmiljöverkets tipstjänst.
Så tipsar du
På sidan ”Tipsa om risker i arbetsmiljön” på Arbetsmiljöverkets webb finns ett formulär att fylla i. Välj ett område som tipset handlar om och beskriv sedan kortfattat vad det är du sett. Det är viktigt att skriva vilket företag det gäller samt adressuppgifter till den arbetsplats du vill tipsa om.
Det kan du tipsa om
Varje år kommer det in cirka 17 000 ärenden till tipstjänsten. Man kan både tipsa om brister i arbetsmiljön hos andra företag och om risker i den egna arbetsmiljön. Allmänna tips handlar oftast om risker i den fysiska arbetsmiljön, som felaktig utrustning på ett bygge. När anställda själva tipsar handlar det oftast om brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön som stress och kränkande särbehandling. Så länge tipset är kopplat till arbetsmiljölagen är det Arbetsmiljöverket du ska vända dig till. Om det handlar om enskilda individer, till exempel om en konflikt mellan dig och din chef, ska du i första hand prata med ditt skyddsombud eller med chefens chef.
Vad händer sen?
Tips som inte handlar om arbetsmiljö skickas vidare till den myndighet det berör. Allt annat tar Arbetsmiljöverket hand om och gör en prioritering. Om det handlar om risker som kan innebära fara för liv finns det inspektörer som kan åka ut direkt till den berörda arbetsplatsen. I mindre akuta ärenden gör Arbetsmiljöverket en inspektion vid ett senare tillfälle. Den som tipsar om den egna arbetsmiljön behöver inte vara rädd för att bli uthängd. Varje sådant ärende omfattas av absolut sekretess. Det betyder att Arbetsmiljöverket bara inspekterar på ett sådant sätt att det aldrig kan kopplas till vem som lämnat tipset.
Källa: Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vila regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fem tips för att bli bättre på att mingla
Möten Känner du dig också obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Arbetsliv bad varumärkesexperten Anna-Karin Lingham om några tips på hur man övervinner sin mingelskräck och blir säkrare och mer avslappnad.
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.