
Bild: Istock
Arbetsmiljöverkets tipstjänst – så funkar den
Publicerat 27 september 2023
Ser du någon som jobbar utan fallskydd på ett tak eller finns det allvarliga risker på din egen arbetsplats? Då kan du höra av dig till Arbetsmiljöverkets tipstjänst.
Så tipsar du
På sidan ”Tipsa om risker i arbetsmiljön” på Arbetsmiljöverkets webb finns ett formulär att fylla i. Välj ett område som tipset handlar om och beskriv sedan kortfattat vad det är du sett. Det är viktigt att skriva vilket företag det gäller samt adressuppgifter till den arbetsplats du vill tipsa om.
Det kan du tipsa om
Varje år kommer det in cirka 17 000 ärenden till tipstjänsten. Man kan både tipsa om brister i arbetsmiljön hos andra företag och om risker i den egna arbetsmiljön. Allmänna tips handlar oftast om risker i den fysiska arbetsmiljön, som felaktig utrustning på ett bygge. När anställda själva tipsar handlar det oftast om brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön som stress och kränkande särbehandling. Så länge tipset är kopplat till arbetsmiljölagen är det Arbetsmiljöverket du ska vända dig till. Om det handlar om enskilda individer, till exempel om en konflikt mellan dig och din chef, ska du i första hand prata med ditt skyddsombud eller med chefens chef.
Vad händer sen?
Tips som inte handlar om arbetsmiljö skickas vidare till den myndighet det berör. Allt annat tar Arbetsmiljöverket hand om och gör en prioritering. Om det handlar om risker som kan innebära fara för liv finns det inspektörer som kan åka ut direkt till den berörda arbetsplatsen. I mindre akuta ärenden gör Arbetsmiljöverket en inspektion vid ett senare tillfälle. Den som tipsar om den egna arbetsmiljön behöver inte vara rädd för att bli uthängd. Varje sådant ärende omfattas av absolut sekretess. Det betyder att Arbetsmiljöverket bara inspekterar på ett sådant sätt att det aldrig kan kopplas till vem som lämnat tipset.
Källa: Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Jag vill höja chefers arbetsmiljö-självförtroende
Uppdrag • När hon själv blev chef första gången var det chockartat. I dag har Prevents vd Susanna Ribrant betydligt mer erfarenhet och drivs av att stärka chefers självförtroende i arbetsmiljöfrågor.
-
Mellanchefens arbetsmiljöansvar – så funkar det
Arbetsmiljöarbete • Som mellanchef har du ett ansvar för arbetsmiljöarbetet som är kopplat till att du leder arbetet för din grupp eller avdelning. Dina chefer kan delegera ytterligare uppgifter till dig.
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Framgångsrik metod för att motverka kränkningar
Mobbning • Aktiv åskådare är en metod och utbildning för att våga ingripa vid kränkningar och sexuella trakasserier. Forskning visar att det ger positiva effekter om man låter omgivningen öva på att reagera och agera på oacceptabla beteenden.
-
Fem sätt att behålla fokus i en värld full av distraktioner
Stress • Avbrott i arbetet skapar stress och dränerar oss på energi. Hur kan vi minimera distraktioner och hålla oss till den uppgift vi ska lösa för dagen? Här kommer fem enkla tekniker för bättre fokus.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens • Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.