
Bild: Istock
Arbetsmiljöverkets tipstjänst – så funkar den
Publicerat 27 september 2023
Ser du någon som jobbar utan fallskydd på ett tak eller finns det allvarliga risker på din egen arbetsplats? Då kan du höra av dig till Arbetsmiljöverkets tipstjänst.
Så tipsar du
På sidan ”Tipsa om risker i arbetsmiljön” på Arbetsmiljöverkets webb finns ett formulär att fylla i. Välj ett område som tipset handlar om och beskriv sedan kortfattat vad det är du sett. Det är viktigt att skriva vilket företag det gäller samt adressuppgifter till den arbetsplats du vill tipsa om.
Det kan du tipsa om
Varje år kommer det in cirka 17 000 ärenden till tipstjänsten. Man kan både tipsa om brister i arbetsmiljön hos andra företag och om risker i den egna arbetsmiljön. Allmänna tips handlar oftast om risker i den fysiska arbetsmiljön, som felaktig utrustning på ett bygge. När anställda själva tipsar handlar det oftast om brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön som stress och kränkande särbehandling. Så länge tipset är kopplat till arbetsmiljölagen är det Arbetsmiljöverket du ska vända dig till. Om det handlar om enskilda individer, till exempel om en konflikt mellan dig och din chef, ska du i första hand prata med ditt skyddsombud eller med chefens chef.
Vad händer sen?
Tips som inte handlar om arbetsmiljö skickas vidare till den myndighet det berör. Allt annat tar Arbetsmiljöverket hand om och gör en prioritering. Om det handlar om risker som kan innebära fara för liv finns det inspektörer som kan åka ut direkt till den berörda arbetsplatsen. I mindre akuta ärenden gör Arbetsmiljöverket en inspektion vid ett senare tillfälle. Den som tipsar om den egna arbetsmiljön behöver inte vara rädd för att bli uthängd. Varje sådant ärende omfattas av absolut sekretess. Det betyder att Arbetsmiljöverket bara inspekterar på ett sådant sätt att det aldrig kan kopplas till vem som lämnat tipset.
Källa: Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Det krävs för en lyckad AI-satsning
AI Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. Vad krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?
-
Lär dig reglera dina känslor på jobbet
Psykisk hälsa Att bli ledsen eller arg på jobbet är fullt mänskligt. Men det finns mycket att vinna på att utveckla sin emotionella intelligens.