
Bild: Prevent
Så säger lagen om personalrum
Publicerat 21 oktober 2020
Är det okej att byta om på toaletten och ska det finnas ett vilrum på jobbet? Arbetsliv frågade Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket, vad som krävs av ett personalutrymme.
Omklädningsrum
Ett omklädningsrum ska anpassas efter vilket typ av arbete som utförs. Om man blir svettig eller smutsig av sitt jobb räcker det inte med att erbjuda de anställda att byta om på toaletten. Då behövs särskilda omklädningsrum som ska vara åtskilda för män respektive kvinnor om man byter om samtidigt. Ibland behövs olika omklädningsrum för att byta om till privata kläder respektive skyddsutrustning.
Toaletter
När det gäller toaletter ska det finnas minst en toalett på varje våningsplan. Max 15 anställda kan dela på samma toalett.
– Toalettrummen ska vara tillräckligt stora, vara avskilda, ha låsbar dörr och inte ha direkt förbindelse med ett kök. I toalettrummet, eller i anslutning till detta, ska det finnas ett tvättställ eller en tvättränna, säger Ewa Krynicka Storskog.
Personalrum
Hur stort ett personalutrymme ska vara beror på hur många anställda som finns på företaget.
– Personalutrymmen ska dessutom vara lättåtkomliga och får inte användas för verksamhet eller förvaring som försämrar för dem som använder rummet, säger Ewa Krynicka Storskog.
Andra faktorer som är viktiga att ta hänsyn till är ventilation, akustik och tillgång till dagsljus.
– Ventilationen måste vara anpassad för det antal personer som vistas i lokalen. Vissa ventilationssystem kan göra att delar av rum blir dragiga. Det kan påverka hur väl ytan kan utnyttjas eftersom ingen ska behöva sitta där det är dragigt. Antalet fönster och hur de är placerade kan också påverka hur effektivt ytan kan utnyttjas.
Vilrum
På varje arbetsplats ska det också finnas, ett åtminstone gå snabbt att ställa i ordning, ett utrymme för vila.
– Det gäller oberoende av hur många som arbetar där. Men om det är fler än 50 anställda ska det finnas ett särskilt vilrum för liggande och ostörd vila. I närheten av vilutrymmet bör det finnas en toalett, säger Ewa Krynicka Storskog.
Personalutrymmen
Omklädningsrum, duschutrymmen, toalettrum, matutrymmen, vilrum och jourrum. I begreppet personalutrymme inryms många olika delar. Vad som gäller för respektive utrymme finns specificerat i Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1). De nya föreskrifterna träder i kraft 1 januari 2021.
Ladda ner de nya föreskrifterna om Arbetsplatsens utformning:

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Krävande föräldrar blir en arbetsmiljörisk i skolan
Arbetsmiljöarbete • En ny forskningsstudie ska belysa hur mycket stress lärare utsätts för i samband med föräldrakontakter.
-
Kolla mobilen på fikarasten är återhämtning enligt unga
Arbetsmiljöarbete • Småprat fungerar som socialt kitt. Men vad händer när vi kollar mobilen på rasten i stället för att prata med kollegorna? Det ska ett forskningsprojekt ta reda på.
-
Mitt svåraste beslut
Arbetsmiljöarbete • Många ställs då och då inför att fatta svåra beslut i jobbet. Beslut som kommer att få stora konsekvenser – inte minst för andra. Här berättar tre personer om sina svåraste beslut.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Lagar och regler
-
Ny förordning ska motverka skadliga vibrationer
Vibrationer • Vibrationsskador är en av de vanligaste arbetssjukdomarna i Sverige. Inom kort kommer en EU-förordning för säkrare användning av vibrerande maskiner.
-
Sex år efter de nya osa-föreskrifterna – så har det gått
Arbetsmiljöarbete • Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö har tagits emot väl, enligt en ny utvärdering.
-
Ny utredning vill stärka gig-arbetares villkor
Arbetsmiljöarbete • Genom att införa begreppet uppdragsgivaransvar i arbetsmiljölagen ges förutsättningar för att förbättra arbetsmiljön för de som tar uppdrag från plattformsföretag. Det är ett av förslagenen i en ny utredning.