Hoppa till huvudinnehållet

Mattias Lundberg är medförfattare till boken Jäkla människa! – En handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet.

Bild: Åsa Siller

Arbetsklimat

Så hanterar du smitaren på jobbet

Smitare, tidsoptimister och martyrer. Vi har alla stött på dem någon gång, på eller utanför jobbet. Det är irriterande och energikrävande, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.

En färsk undersökning från Blocket Jobb visar att det vi irriterar oss mest på hos våra kollegor är när de inte tar ansvar, är ohjälpsamma eller svåra att samarbeta med. Dessa beteenden hänger nära samman med de elva olika beteendetyper som leg. psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg beskriver i boken Jäkla människa!  – En handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet.

– Ett besvärligt beteende sker inte bara vid några få tillfällen, det finns en systematik i det. Beteendet upprepas gång på gång, det drabbar medarbetarna negativt och leder till att de börjar undvika den besvärliga personen. Dessutom är det något som många på arbetsplatsen upplever som ett problem, säger Mattias Lundberg.

Tidsoptimisten

Som exempel tar han upp tidsoptimisten. Inte sällan både charmig och glad, men likväl en energitjuv som alltid kommer sent och aldrig lämnar in material i tid.

– Tidsoptimisten släntrar alltid in i rummet tio minuter sent och skojar bort sin sena ankomst eller berättar någon otrolig historia om varför hen är sen. Det blir som en sketch som återupprepar sig. Problemet är att vi andra ofta vidmakthåller beteendet genom att skoja med.

Mattias Lundbergs råd är i stället att markera att det inte är ett okej beteende genom att ignorera tidsoptimisten och bara neutralt konstatera att hen kommit och att mötet fortsätter.

Martyren

En annan typ som kan skapa problem på arbetsplatsen är martyren, vars beteende frodas av kollegornas skuldkänslor.

– En martyr som tar på sig arbete andra vill slippa är alltid noga med att se till att kollegorna får dåligt samvete. Här ska chefen kliva in och ta på sig ansvaret så att martyren inte får möjlighet att skuldbelägga sina kollegor, för då försvinner hela chansen att spela martyr, säger Mattias Lundberg.

Smitaren

Smitaren är en annan besvärlig typ som kommer i lite olika skepnader. Den ointresserade smitaren kommer alltid sent, tar långluncher och gör inte det som förväntas.

– Här behöver chefen sätta ner foten och konfrontera smitaren eftersom de skapar merarbete för sina kollegor som får göra smitarens jobb.

En annan variant är den rädda smitaren som drar sig undan av oro för att göra fel eller misslyckas med sin uppgift. Då är det viktigt att skapa en tillåtande arbetsmiljö där medarbetarna får lov att göra misstag.

Glidaren

En tredje variant av smitare är det Mattias Lundberg kallar glidaren.  

– De glider ifrån sitt ansvar, snarare än att smita helt, och tar ofta åt sig äran av det andra har gjort.

Hans tips för den som har att handskas med en glidare är att aldrig låta personen själv välja uppgift utan i stället dela ut konkreta uppgifter.

– Glidarna är svåra att ifrågasätta eftersom de lyckas komma undan när de blir konfronterade. Ställ i stället raka ja- och nej-frågor om det krävs en konfrontation, då är det inte lika lätt att komma undan.

Hantera snarare än förändra

Varje typ av besvärligt beteende kräver sin egen insats. Det gemensamma är att inget förvinner automatiskt om inget görs.

– Det krävs att du är en aktiv chef eller kollega. Men gå inte in och tänk att du ska förändra en person totalt, se bara till att hantera situationen så att personens beteende inte drabbar dig eller andra. Ha en lagom ambitionsnivå, för faktum är att det är svårt att totalt förändra en person, säger Mattias Lundberg.

Det finns dock ett undantag där chefen måste agera direkt: mobbaren.

– Om en kollega har ett skadligt beteende mot sina medarbetare, som en mobbare, manipulatör eller falskspelare, då måste chefen ta tag i det direkt, för då är det ett rent arbetsmiljöärende.

Två andra besvärliga beteenden

Besserwissern: älskar att höra sin egen röst, veta bäst och prata för mycket. Har ofta stort bekräftelsebehov. Hanteras genom att förekommas: ”Innan mötet börjar kan du bekräfta besserwissern genom att säga ”Vilken tur att Håkan är här idag, han vet så mycket om dagens ämne så vi kan fråga honom om vi behöver hjälp”. Då har besserwissern fått sin bekräftelse och sin plats på piedestalen.

Den humoristiska mobbaren: Skämtar på andras bekostnad och har ofta inte själv koll på att hen kränker sina medmänniskor. Hanteras så här: ”Visa att du ser och hör, påpeka för den humoristiske mobbaren att hen gör personer ledsna och kränkta. Oftast räcker det för att hen ska få upp ögonen för sitt beteende och sluta, eftersom det sällan är medvetet elakt.”

bild på Karin Cedronius

Karin Cedronius

Mer om Arbetsklimat

Papperstidning

Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.

Prenumerera

Senaste om Tips och råd