
Bild: Fredrik Persson
Så lyckas ni med tekniken på hybridkontoret
Publicerat 3 juni 2021
I takt med att arbetslivet blir alltmer flexibelt och medarbetarna sitter utspridda är tekniken kittet som får det att gå i lås. Men vad krävs egentligen för att få hybridkontoret att fungera optimalt rent tekniskt?
Enligt en undersökning som Tele2 och Kantar Sifo har gjort vill sex av tio fortsätta att jobba på distans då och då även efter pandemin. Men när några sitter på kontoret och andra sitter hemma, eller på annan plats, ställs det nya krav på tekniken. Johanna Juhl arbetar med produktledning på Tele2 och får dagligen frågor från sina kunder kring vilken teknik de ska välja för att få arbetsdagen att fungera.
– Det handlar om att få till en lösning där upplevelsen blir lika för alla, oavsett om man är på plats på kontoret, sitter hemma, på ett kafé eller ett coworkingställe. Grunden är en bra, snabb och säker uppkoppling för att slippa hackiga videoupptagningar där både ljud och bild försvinner, säger hon.
Bra samarbetsverktyg
Utöver pålitlig uppkoppling är ett bra samarbetsverktyg A och O för att få hybridkontoret att funka. Video, chat, delningsmöjligheter – det är mycket som ska ingå.
– Scanna marknaden och se vad som passar bäst för just er, alla lösningar passar inte för alla företag. Men ett allmänt råd är att det är viktigt att göra ett aktivt val och att tänka på helheten så att det blir enkelt för alla som ska använda verktyget.
Och tänk på att ha en policy kring vilka verktyg som används till vad.
– Bestäm var ni ska göra vad. När ska man chatta, när mejlar man, hur delar vi dokument? Detta bidrar till effektiviteten men även till säkerheten, säger Johanna Juhl.
Glöm inte säkerheten
För säkerhet är en annan faktor när vi sitter utspridda. Därför är det viktigt utbilda och guida sina medarbetare.
– Det finns många gratisprogram för videomöten och chat men de följer inte alltid företagens säkerhetspolicys. Så ta reda på hur bra skydd ni har i den lösning som valts. Det handlar om allt från kryptering till hur och var data sparas.
För den som jobbar från ett kafé eller coworkingsställe är det lätt att glömma att säkerheten inte är lika hög som på kontoret.
– Ett enkelt knep är att ställa in sin dator att meddela om man ansluter till ett offentligt nätverk, så att man måste godkänna det. Ett annat tips är att ha som policy att medarbetarna bara får använda sin arbetsdator i jobbet, inte privat.
Bra lurar och skärm
Utöver dessa mjukvarurelaterade tekniktips tycker hon att en extern skärm, bra hörlurar och extern mikrofon är några andra tekniska hjälpmedel som underlättar distansarbetet.
– En mikrofon kan vara bra om man sitter flera personer i samma rum och har möte med andra som sitter på distans. Då är ofta datorns mikrofon för klen. Här finns det olika lösningar, men en så kallad "puck" som har inbyggd högtalare och mikrofon är ett bra val.
Hemma räcker det oftast med datorns inbyggda mikrofon och kamera, men ett par bra hörlurar, gärna med brusreducering, kan vara på sin plats.
– Tänk också på att se över den fysiska miljön när du sitter på distans och stäng av mikrofonen när du inte pratar, eftersom ljud runtomkring dig kan störa mötet.
Lyckas med tekniken på hybridkontoret
- Se till att alla kan vara med på möten på lika villkor. Välj en konferenslösning som är enkel att koppla upp sig till oavsett var medarbetarna sitter.
- Se till att alla medarbetare får utbildning i de verktyg och lösningar som företaget väljer.
- Se även över och utbilda medarbetarna i datasäkerhet när de arbetar på distans.
- Använd externa hörlurar, gärna med brusreducering. Även en extern skärm kan underlätta vid hemarbete.
- Välj bra chatlösningar som passar ert företag. Gör ett aktivt val och inför policys så alla använder samma verktyg.
- Bestäm var ni ska göra vad. När ska man chatta, när mejlar man och när passar det bäst att ringa?

Karin Cedronius
Mer om Hybridkontor
-
Sämre engagemang på digitala möten
Hybridkontor • Hälften av alla som deltar i digitala möten ansluter efter utsatt starttid och mer än en femtedel säger inte ett enda ord under mötet.
-
Så påverkar hemarbetet gruppdynamiken
Hybridkontor • Interna grupperingar och svårare att be om hjälp. Att jobba hemifrån innebär stora utmaningar när det kommer till gruppdynamiken visar forskning.
-
Så skapar ni bra hybridmöten
Hybridkontor • Hybridmöten kan upplevas exkluderande, oengagerade och göra det svårt för oss att prata om känsliga saker. Men med en god planering och medvetna val ökar chanserna för ett lyckat möte.
Senaste om Tips och råd
-
Så gör vi riskbedömningar
Så gjorde vi • Vad som utgör en risk på jobbet ser väldigt olika ut beroende på verksamhet och vilka som arbetar där. Här berättar fyra företag i fyra olika branscher hur de jobbar med riskbedömning.
-
Första sommarjobbet påverkar ungas syn på arbetslivet
Unga • För att sommarjobbet ska bli en bra upplevelse finns det sådant som både sommarjobbare och arbetsgivare bör tänka på.
-
Förberedelse viktigt för att hantera hot och våld på jobbet
Hot och våld • Att vara väl förberedd och ha strategier för hur man ska hantera hotfulla situationer på jobbet ökar chanserna för ett bra utfall.