Så funkar språkstöd på jobbet
Publicerat 12 oktober 2021
Språkrådet har gett ut en vägledning för chefer och anställda som vill stötta dem på arbetsplatsen som inte har svenska som modersmål. Den tar också upp hur flerspråkigheten kan användas som en resurs på arbetsplatsen.
En väl fungerande kommunikation på arbetsplatsen är en av nycklarna till en bra arbetsmiljö och en effektiv verksamhet. Men de språkförbistringar som kan uppstå på en arbetsplats är ofta ett osynligt problem för arbetsgivare och chefer.
– Det är typiskt sådant som kollegor brukar hjälpa till med att lösa på golvet, säger Sofia Tingsell, språkvårdare på Språkrådet.
Ny skrift om flerspråkighet
Hon har tillsammans med forskarna Carla Jonsson och Lotta Olvegård tagit fram skriften "Flerspråkighet i arbete". Den riktar sig till chefer och anställda med goda kunskaper i svenska som vill stötta dem på arbetsplatsen som har svenska som andraspråk. Det kan till exempel handla om att utse språkstödjare på jobbet eller ta fram mallar som kan användas för att skriva brev, rapporter eller andra texter.
– Textmallar är någonting som man som chef eller arbetsgivare kan se till att det finns tillgängligt. Det är också något som man vet att många andra, även förstaspråkstalare, har nytta av.
När man har möten och genomgångar kan man inkludera andraspråkstalare genom att inte bara prata utan även visa text, bilder och förevisa saker och processer. Språkförståelsen underlättas också genom att prata långsammare, förenkla meningsbyggnader, ge exempel och ställa ja- och nejfrågor.
Samtalsämnen på fikarasten
Även under fikarasterna kan man göra det lättare att hänga med i snacket för dem som inte har svenska som modersmål.
– Man kan hitta samtalsämnen som alla har någonting att säga om och inte prata om till exempel barnprogram från 1980-talet, någonting som kräver specifik kulturell kompetens, säger Sofia Tingsell.
På många arbetsplatser har man stor nytta av dem som är flerspråkiga i kontakten med bland annat kunder, patienter eller brukare. Men ändå är arbetsgivarna ofta omedvetna om vilka resurser de har tillgång till, menar Sofia Tingsell.
– Språkkunskaper värderas väldigt lågt trots att alla vet att det är svårt att skaffa sig dem. Ska man lära sig kinesiska eller arabiska, som är två viktiga språk för handel, tar det förmodligen längre tid än det tar att utbilda sig till ingenjör eller ekonom.
Ta fram en språkpolicy
Genom att ta fram en språkpolicy tillsammans med medarbetarna och kartlägga vilka språk som finns och används på en arbetsplats kan arbetsgivaren dra nytta av de språkliga resurserna, menar Sofia Tingsell. Ett exempel som nämns i skriften är ett hotell där personalen har små flaggor på sina namnskyltar för att underlätta för gästerna.
– På hotell är man väldigt van vid flerspråkighet. Där är det mycket så att man vet vem som pratar vad för språk. Om de i receptionen inte kan språket kan man hämta någon i köket, säger Sofia Tingsell.
Stöd till medarbetare med svenska som andraspråk
- Ta fram textmallar för t.ex. brev och rapporter. Det har även de som har svenska som modersmål nytta av.
- Vid möten och presentationer är det bra att inte bara kommunicera muntligt utan även visa bild och text.
- Sänk talhastigheten och förenkla och förtydliga ditt budskap. Betona nyckelord, gör pauser mellan ord och meningar. Lyft fram samtalsämnet tidigt i meningen.
- Kontrollera förståelsen hos den som du talar med genom frågor.
- Använd svenska så att personen får möjlighet att öva på språket. Gå inte över till engelska eller annat språk så fort det uppstår en svårighet.
- Försök välja samtalsämnen på fikarasten som alla kan hänga med på oavsett om man vuxit upp i Sverige eller inte.

Krister Zeidler
Mer om Kompetens
-
De satsar på utbildning på arbetstid
Kompetens • Många företag erbjuder sina anställda kompetensutveckling. Men att hitta tid till det kan vara en utmaning. På företaget Miljödata har man avsatt en dag i månaden då medarbetarna får vidareutbilda sig.
-
Så ska du tänka om du blivit uppsagd
Kompetens • Att förlora jobbet kan skapa oro, men det kan också vara en chans att få en nystart i yrkeslivet. Här får du tips på hur du kommer vidare i karriären.
-
Bejaka din inre entreprenör
Kompetens • Vi lever i en snabbföränderlig värld och det ställer nya krav både på organisationer och medarbetare.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Sätt säkerheten främst – psykologen tipsar
Så gör du • Organisationspsykologen Erik Matton förklarar vad som styr våra beteenden och hur man skapar en god säkerhetskultur på jobbet.
-
Sex steg för att bota telefonskräck
Må bra • Mer än var tredje svensk känner obehag för att prata i telefon. Samtidigt visar forskning att vi mår bättre av att prata med varandra än att skriva.
-
Vald till skyddsombud? Grattis!
Skyddsombud • Har du precis blivit vald till skyddsombud? Grattis, då har du en spännande och lärorik resa framför dig. Så här kommer du i gång med ditt nya uppdrag.