Så undviker du feedback-fällorna
Publicerat 30 september 2021
Feedback är grunden till all beteendeförändring och därför mycket viktig i alla organisationer. Men hur gör man för att det ska bli rätt och vilka fällor finns det? Psykologen Oskar Henrikson tipsar om hur du undviker de vanligaste misstagen.
Att vara ospecifik
"Du är så grym!" Visst är det peppande att få en sådan kommentar, men vad säger den egentligen? Ett vanligt misstag är att vi är för ospecifika i vår feedback till andra och glömmer bort hur kraftfull konkret feedback är.
Oskars råd: Säg i stället 'Jag tycker det är så grymt att du tog dig tid att lyssna på alla invändningar efter mötet. Jag märkte att flera personer som varit oroliga inför kommande organisationsförändringar blev tryggare med dig som chef.'
Att återkoppla för sent
En viktig faktor i feedbackkultur är att inte dröja för länge, varken med positiv eller negativ återkoppling. För att vi ska utvecklas av feedback ska den helst komma i direkt anslutning till själva handlingen annars blir det inte lika effektfullt.
Oskars råd: Försök få in feedback som en naturlig del i det dagliga arbetet, inte bara som en punkt på det årliga medarbetarsamtalet.
Att uppmuntra egenskaper
Att ge feedback på egenskapsnivå i stället för beteendenivå är ett vanligt misstag. Om vi uppmuntrar varandra för mycket kring våra egenskaper fastnar vi lätt och tror att vi bara är bra/smarta/snabba, vilket är svårare att ändra på, snarare än att vi faktiskt gör något bra.
Oskars råd: I stället för att säga 'Vad smart du är!' säg 'Vad hårt du har jobbat med den här uppgiften – jättebra!
Att övervärdera negativ feedback
Det är lätt att tro att negativ kritik är mer potent än den positiva. Men det stämmer inte. När arbetsgrupper får frågan vad de föredrar blir svaret ofta att de känner att luften går ur och motivationen sjunker när de får negativ kritik, medan energin ökar vid positiv feedback.
Oskars råd: Sätt den positiva återkopplingen i fokus och var sparsam med den negativa.
Att inte våga fråga
Det kan vara svårt både att ge och ta emot feedback. Men det gäller att öva på båda delarna. En studie av Dr Frederik Anseel visar att de som vågar be om feedback trivs bättre på jobbet.
Oskars råd: Slopa prestigen och våga be kollegorna om feedback – börja med det positiva så blir det mer bekvämt att ta emot och ge även förbättringsförslag senare.
Att blanda positiv och negativt
Om du får tre positiva och en negativ kommentar på en uppgift du utfört – vilken minns du mest? Förmodligen den negativa. Forskning visar att vi har lättare att fokusera på negativ kritik. Så blanda därför aldrig positiv och negativ feedback vid samma tillfälle, utan separera detta i tid.
Oskars råd: Kom ihåg: det bör gå minst fem positiva kommentarer för varje negativ kommentar du ger, oavsett om de är separerade i tid.
Källa: Oskar Henrikson, leg psykolog och grundare av Psykologifabriken och Habitud.se

Karin Cedronius
Mer om Kompetens
-
Sju enkla tips för att utvecklas på jobbet
Kompetens • Här kommer några tips på hur du kan ta kontroll över din kompetensutveckling.
-
Fem tips för att lyckas med presentationen
Kompetens • Håll det enkelt, var personlig, lägg till en wow-effekt och öva massor. Det är några av inspirationsföreläsaren Micke Hermanssons råd till den som vill bli bättre på att nå ut med sitt budskap.
-
Spelifiering underlättar lärande på jobbet
Kompetens • Vad händer om spelelement fogas in i utbildning? Om du gillar att spela och triggas av att nå olika nivåer och poäng kan du dra fördel av det när det är dags att lära nytt på jobbet. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.
Senaste om Tips och råd
-
Så gör vi riskbedömningar
Så gjorde vi • Vad som utgör en risk på jobbet ser väldigt olika ut beroende på verksamhet och vilka som arbetar där. Här berättar fyra företag i fyra olika branscher hur de jobbar med riskbedömning.
-
Första sommarjobbet påverkar ungas syn på arbetslivet
Unga • För att sommarjobbet ska bli en bra upplevelse finns det sådant som både sommarjobbare och arbetsgivare bör tänka på.
-
Förberedelse viktigt för att hantera hot och våld på jobbet
Hot och våld • Att vara väl förberedd och ha strategier för hur man ska hantera hotfulla situationer på jobbet ökar chanserna för ett bra utfall.