Ta trafikljus till hjälp vid konflikter
Publicerat 23 september 2020
Det är viktigt att ta tag i konflikter på jobbet innan de eskalerar och riskerar att försämra trivsel och produktivitet. För att börja nysta i det som skaver finns verktyg att ta hjälp av.
Kunskapen om konflikthantering kan variera mycket mellan olika chefer och arbetsplatser. Men det finns hjälp att ta till, tipsar Laila Araya, expert på konflikthantering och grundare till Medlingscentrum som hjälper företag med konflikthantering.
Ett sådant stöd är Trafikljusmodellen (se faktaruta här intill) som går ut på att medarbetarna får värdera hur allvarlig konflikten är med hjälp av röda och gula lappar. Gröna lappar används för att visa på det som fungerar bra i arbetsgruppen.Trafikljusmodellen kan göras både fysiskt och digitalt.
– Trafikljusmodellen är en metod för att fånga upp tidiga signaler på att något inte står rätt till. Nu när många arbetar hemifrån kan det vara extra utmanande att förebygga och upptäcka tidiga signaler på konflikter. Men det är jätteviktigt att inte släppa de här frågorna bara för att medarbetarna jobbar hemifrån, säger Layla Araya.
Hon anser att chefen har ett stort ansvar i att förebygga och hantera konflikter som uppstår på arbetsplatsen. Att vänta på att medarbetare själva ska komma med sina problem och funderingar är inte rätt taktik, enligt Laila Araya. Här krävs ett mer aktivt ledarskap för att fånga upp och hantera tidiga signaler på missnöje och konflikt i arbetsgruppen.
– Det gäller att inte vänta för länge. Om man i verksamheten har skapat tydliga strukturer och en kultur där man pratar om saker, även om saker som inte fungerar bra, behöver en konflikt inte bli lika stor.
Regelbundna arbetsplatsträffar är ett exempel på ett bra tillfälle att ta tempen på stämningen i arbetsgruppen.
– Det är viktigt att använda den tiden till att erbjuda ett strukturerat samtal kring vad som fungerar bra – och vad som fungerar mindre bra – på arbetsplatsen, säger Laila Araya.
Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
-
Så blir du bättre på att få jobbet gjort
Arbetsmiljöarbete • Att skjuta upp eller prokrastinera sådant som känns svårt eller tråkigt är vanligt.