Ta trafikljus till hjälp vid konflikter
Publicerat 23 september 2020
Det är viktigt att ta tag i konflikter på jobbet innan de eskalerar och riskerar att försämra trivsel och produktivitet. För att börja nysta i det som skaver finns verktyg att ta hjälp av.
Kunskapen om konflikthantering kan variera mycket mellan olika chefer och arbetsplatser. Men det finns hjälp att ta till, tipsar Laila Araya, expert på konflikthantering och grundare till Medlingscentrum som hjälper företag med konflikthantering.
Ett sådant stöd är Trafikljusmodellen (se faktaruta här intill) som går ut på att medarbetarna får värdera hur allvarlig konflikten är med hjälp av röda och gula lappar. Gröna lappar används för att visa på det som fungerar bra i arbetsgruppen.Trafikljusmodellen kan göras både fysiskt och digitalt.
– Trafikljusmodellen är en metod för att fånga upp tidiga signaler på att något inte står rätt till. Nu när många arbetar hemifrån kan det vara extra utmanande att förebygga och upptäcka tidiga signaler på konflikter. Men det är jätteviktigt att inte släppa de här frågorna bara för att medarbetarna jobbar hemifrån, säger Layla Araya.
Hon anser att chefen har ett stort ansvar i att förebygga och hantera konflikter som uppstår på arbetsplatsen. Att vänta på att medarbetare själva ska komma med sina problem och funderingar är inte rätt taktik, enligt Laila Araya. Här krävs ett mer aktivt ledarskap för att fånga upp och hantera tidiga signaler på missnöje och konflikt i arbetsgruppen.
– Det gäller att inte vänta för länge. Om man i verksamheten har skapat tydliga strukturer och en kultur där man pratar om saker, även om saker som inte fungerar bra, behöver en konflikt inte bli lika stor.
Regelbundna arbetsplatsträffar är ett exempel på ett bra tillfälle att ta tempen på stämningen i arbetsgruppen.
– Det är viktigt att använda den tiden till att erbjuda ett strukturerat samtal kring vad som fungerar bra – och vad som fungerar mindre bra – på arbetsplatsen, säger Laila Araya.

Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.
-
Åtta principer för framgångsrika team
Arbetsklimat • Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring.
-
Ohjälpsamma kollegor skapar irritation
Arbetsklimat • Att inte vara hjälpsam eller ta ansvar. Det är sådant vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, enligt en ny undersökning.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Tips för ett klimatsmartare kontor
Kontor • En ny undersökning visar att 42 procent av dem som jobbar på kontor tycker att arbetsgivaren gör för lite för att de ska kunna jobba miljövänligt. I en guide från Naturskyddsföreningen finns tips till företag hur de gör sina kontor mer hållbara.
-
Fem tips – jobba när alla andra är lediga
Må bra • Det är lätt att tappa motivationen om man jobbar på sommaren när de flesta är lediga. Men det finns knep för att göra det bästa av situationen.
-
Så gör vi riskbedömningar
Så gjorde vi • Vad som utgör en risk på jobbet ser väldigt olika ut beroende på verksamhet och vilka som arbetar där. Här berättar fyra företag i fyra olika branscher hur de jobbar med riskbedömning.