Publicerad 17 juli 2017

Sju sätt att hantera gnället

Arbetsklimat

Gnäll kan både irritera och smitta av sig. Det kan vara frestande att slå dövörat till, men det finns bättre sätt att hantera gnälliga kollegor. Ledarskapsutvecklaren Kerstin Lilje Brinck tipsar om vad som krävs för att få stopp på gnället – och vända det till något positivt.

1 Lyssna och utforska
Tycker du det gnälls för mycket på jobbet? I stället för att ta omvägar för att slippa höra missnöjet bör du förmodligen stanna upp och lyssna lite extra. Bakom en gnällig fasad kan du hitta både kraft och förändringsvilja – förutsatt att du orkar lyssna. Det finns flera underliggande orsaker som yttrar sig som gnäll, till exempel stress och en känsla av maktlöshet. Försök förstå vad just den här kollegan behöver. Ett knep är att börja med att återge det du hör och därefter be personen berätta mer. Lyssna sedan aktivt och visa att du är genuint nyfiken. Leverera inte lösningar utan låt personen ifråga hitta sina egna svar.

2 Dras inte med
Gnäll kan skapa en känsla av gemenskap, men det är inte framgångsrikt i längden. Om du deltar i klagosången för att du inte orkar eller vågar säga ifrån behöver du fundera på hur du vill vara och uppfattas. Det sämsta du kan göra är att haka på andras gnäll för att visa hänsyn. Våga stå upp för att du inte håller med! Pröva att agera annorlunda nästa gång någon gnäller och se vad som händer. Att ställa frågor i stället för att låta gnället vara oemotsagt kan göra stor skillnad – både för den som gnäller och för dig själv. Får du inga svar kan du åtminstone känna dig stolt över att du tog ansvar för att inte dras med.

3 Avfärda inte gnäll
Sluta sopa gnället under mattan. I värsta fall kan det leda till negativa kommunikationsmönster som är svåra att bryta. Att avfärda gnäll eller att undvika personer som klagar löser inga problem. Att väga upp gnäll genom att vara extra positiv själv brukar inte heller vara framgångsrikt. Inte heller hurtiga tillrop om att det löser sig eller att någon behöver rycka upp sig. Var ärlig och investera tid i personen i stället. Hanterar du missnöjet har du mycket att vinna: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

4 Återkoppla med välvilja
Hur känner du dig när du gnäller? Att gnälla gör oss inte stolta över oss själva och ingen vill egentligen uppfattas som en gnällspik. Personer som sprider missnöje behöver därför få höra det. Att ge konstruktiv återkoppling kan kännas jobbigt, men det är ett sätt att visa omtanke. Att bli uppmärksammad på hur gnället uppfattas av andra är ofta en välbehövlig ögonöppnare för den som klagar mycket. Tänk på att alltid återkoppla med avsikten att vilja den andre väl. Fundera därför på hur du själv skulle vilja bli bemött innan du börjar. Känner du dig frustrerad och arg är det bättre att vänta till ett annat tillfälle.

5 Stärk ditt självledarskap
Att glädje smittar av sig är välkänt, men visste du att även gnäll smittar? Hjärnan är expert på att plocka upp vad andra känner och suger gärna till sig just missnöje. Självledarskap innebär att du sitter i förarsätet för ditt eget liv och försöker vara en person du själv gillar. När du gnäller är du förmodligen långt ifrån den personen. Du kan träna upp ditt självledarskap, bland annat genom att fokusera på det som motiverar dig och ger glädje. Du behöver också bli medveten om negativ energi som inte är din egen, för att kunna hålla den ifrån dig. Annars riskerar du bli en gnällspik själv.

6 Få koll på ditt förhållningssätt
Uppmärksamma vilka signaler du själv sänder ut när det klagas på jobbet. Kollegor som sprider dålig stämning under en längre tid kan vara oerhört påfrestande. Om allt gnäll gör dig uppgiven är det viktigt att du stannar upp och reflekterar över din egen inställning. Kan du agera annorlunda för att få till stånd en förändring? Utgå ifrån att alla vill bidra och tänk på att gnället är en signal värd att ta på allvar.

7 Förebygg gnäll
Träna på att uttrycka beröm och positiv återkoppling i stället för att bara tänka tanken. De flesta organisationer och personer är svältfödda på positiv bekräftelse vilket på sikt kan leda till missnöje och gnäll. Genom att lägga undan hierarkierna och försöka förmedla att alla är viktiga i sitt sammanhang och för sin uppgift kan du komma långt. Förutsätt ingenting om någon annan utan fråga i stället hur andra vill bidra. Försök också att involvera fler i dina beslut – det skapar delaktighet.

Louise Ragnartz

Louise Ragnartz Louise Ragnartz

Taggar: Arbetsklimat

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2018-01-17




Regler för kommentarer

Webbfråga

Vad gör ni för att motverka sexuella trakasserier?

  • Har en policy 64%  
  • Inget särskilt 15%  
  • Vet inte 16%  
  • Ska börja jobba med frågan 4%  
Totalt antalet röster: 104