
Bild: Jeff Sheldon/Unsplash
Så väcks kreativiteten på jobbet
Publicerat 24 februari 2017
Nästan var femte akademiker får inte utlopp för sin kreativitet på jobbet, enligt en undersökning från fackförbundet Jusek. Att våga göra fel samt att avsätta tid för idéarbete är två faktorer som ökar kreativiteten på jobbet.
Jusek har frågat 2 000 tjänstemän om de får utlopp för sin kreativitet på jobbet. Nästan var femte svarar att de inte får det. Chefer känner sig mer kreativa än medarbetare, äldre mer än yngre och män mer än kvinnor.
– Robotiseringen och digitaliseringen kommer att slå ut allt fler arbetsuppgifter och de nya som växer fram kommer i hög grad att vara beroende av medarbetarnas innovationsförmåga. Arbetsgivare har därför allt att vinna på att skapa utrymme för kreativitet, säger Daniel Lind, samhällspolitisk chef på Jusek i en kommentar.
Enligt undersökningen finns det också ett samband mellan kreativitet och välbefinnande på jobbet. De som är kreativa på jobbet har ofta bra samspel med kollegor, inflytande över arbetsuppgifterna och en balanserad arbetsbelastning.
Ladda ner rapporten om kreativitet:
Öka kreativiteten på jobbet
- Avsätt tid och resurser. Att kläcka nya idéer tar tid.
- Våga göra fel. För att pröva nya saker behövs ett tillåtande klimat.
- Ha en löpande dialog. Det är lättare att jobba vidare med en idé om man får stämma av den med sin chef eller sina kollegor.
- Rimlig arbetsbelastning. Negativ stress hämmar kreativiteten.
- Inflytande, medarbetare som kan påverka sina arbetsuppgifter och sina mål blir mer kreativa.
(Källa: Jusek)

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Arbetsklimat • Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
-
Trivseln ökar trots oroliga tider
Arbetsklimat • Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning.
-
Så hanterar du känslor på jobbet
Arbetsklimat • När känslorna tar överhand utan att vi förstår varför kan de bli ett hinder. Speciellt på en arbetsplats där vi helst inte vill blotta oss med stora känsloutbrott. Lär dig förstå känslor bättre.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Arbetsklimat • Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
-
Så har mitt jobb förändrats
Så gjorde vi • Här berättar fyra lantbrukare i olika åldrar om innovationer som förenklat deras arbetsvardag.
-
Så lyckas ni med arbetsmiljöpolicyn
Arbetsmiljöarbete • Nästan 4 av 10 anställda är osäkra på om det finns en arbetsmiljöpolicy på arbetsplatsen trots att alla företag ska ha en sådan.