Publicerad 12 maj 2016

Sociala medier utmanar lärare

Sociala medier

Elever som smygfilmar sina lärare och lägger upp på Instagram och Periscope har seglat upp som ett nytt arbetsmiljöproblem. Samtidigt kan sociala medier vara ett mycket bra redskap för återkoppling och fortbildning bland lärare.

Sara Bruun är förstelärare i engelska och tyska på Furutorpsskolan i Vinslöv och bloggar för Lärarnas riksförbund. Hon ser digitala och sociala medier som en naturlig del av sin undervisning.Foto: Gothia Fortbildning

– Sociala medier är ju en stor källa till fortbildning. Ställ en fråga på Twitter och du får mängder av svar direkt.

Själv har hon mycket kontakt med sina elever via Messenger och tillsammans med några andra lärare startade hon nyligen ett forum för tyskalärare på Facebook.

– Vips var vi 100 lärare som kunde hjälpas åt och sambedöma elevers uppgifter. På så sätt är sociala medier fantastiskt, säger hon.

Mindre fantastiskt är det när Instagram-konton skapas av elever för att förlöjliga och håna lärare, eller när elever smygfilmar lärare med appen Periscope och sänder live från klassrummet.

– Vi har också haft händelser med Periscope, men vi tog tag i det direkt. Dagen efter gick rektorn ut i flera klasser och vi informerade alla om att det här var helt oacceptabelt, säger hon.

I samband med nästa föräldramöte togs frågan upp igen och Sara Bruun höll en föreläsning om sociala medier. Nyttigt för många föräldrar, anser hon, eftersom en hel del har låg kunskap om hur världen på nätet ser ut och fungerar. Och det som gäller ena dagen är ute nästa. Så det gäller att hänga med och vara där ungdomarna är.

– Runt årsskiftet var det en rejäl hype med Periscope, men nu tycker jag det har avstannat. Nu använder de Snapchat istället. Och sen blir det något annat, säger hon.

Enligt Sara Bruun har skolan hon själv jobbar på inte några stora problem med telefoner och hur de används. Skolan har varit tydlig genom att ha gemensamma regler – och att följa dem. På Furutorpsskolan måste eleverna lämna in sina telefoner i början av lektionen. Men vägrar de har läraren inga befogenheter.

– Jag beslagtog en elevs telefon senast i dag, eftersom hon inte hanterade den som vi kommit överens om. Så det är inte så enkelt. Men hon fick stanna kvar efter lektionen och vi hade ett skarpt samtal. Jag är modern i många avseenden, men traditionell när det gäller ordning och reda.

Men att befinna sig i en arbetssituation som ständigt kan synliggöras och ifrågasättas, ställer stora krav på lärarna. Att aldrig veta vad som spelas in, fotas eller filmas och om det kommer att användas mot dig.

– Känner man sig otrygg och osäker i sin lärarroll skapar det här ytterligare en osäkerhetskänsla och en arbetsmiljö som faktiskt inte är ok för läraren. Men det handlar också om lärarnas eget ledarskap, att vi måste vara tydliga och konsekventa. Och ha samtal, samtal och återigen samtal med eleverna. Det finns inget annat.

Tips så kan skolan hantera sociala medier

  • Skapa gemensamma regler kring hur telefoner och sociala medier ska hanteras.
  • Var konsekvent och tydlig.
  • Utgå från skolans värdegrund även när det gäller sociala medier.
  • Skaffa praktisk kunskap om de sociala medier som eleverna använder. Var där de är.

Taggar: ArbetsklimatIT