
Bild: Pixabay
Företagen brister i rutiner kring teknikstress
Publicerat 13 november 2023
En ny granskning avslöjar att många företag inte arbetar med att motverka teknikstress och andra risker med digitala arbetssätt. Av 1 500 kontrollerade arbetsplatser saknar en fjärdedel nödvändiga rutiner.
Digital teknik har blivit en viktig del av vårt arbetsliv, men en färsk granskning från Arbetsmiljöverket visar att många företag saknar viktiga rutiner. I en undersökning av närmare 1 500 arbetsplatser upptäckte myndigheten att drygt 23 procent har brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

Malin Cato från Arbetsmiljöverket leder inspektionsinsatsen och hon påpekar vikten av förebyggande åtgärder.
– Företagen måste ha ett system för att upptäcka och utvärdera risker. Det är nödvändigt för att skydda anställda från de negativa konsekvenser som kan följa med distansarbete eller arbete med många digitala verktyg.
Anställda som använder digitala system mycket i sitt arbete kan uppleva stress och trötthet.
– För anställda som ägnar en stor del av sin arbetstid åt digitala system, eller har flera verktyg att hantera samtidigt, kan risken för teknikstress, överbelastning och utmattning av hjärnan öka. Det är arbetsgivarnas ansvar att ta med riskerna i sitt förebyggande arbetsmiljöarbete, säger Malin Cato.
Precis som muskler behöver hjärnan också pauser för att återhämta sig efter perioder av hårt arbete.
Inspektionerna, som är en del av en EU-kampanj, har riktats mot bland annat reklambyråer, förlag, banker, försäkringsbolag och IT-företag. Malin Cato understryker att arbetsgivare måste vara medvetna om den ökade risken för teknikstress och hjärntrötthet hos anställda.
– Det handlar om att värna om den kognitiva hälsan. Vår hjärna är inte gjord för multitasking, att göra flera saker samtidigt, även om vi ofta tror det. Precis som muskler behöver hjärnan också pauser för att återhämta sig efter perioder av hårt arbete.
Malin Cato konstaterar att digitaliseringen bedöms vara den starkaste förändringsfaktorn fram till 2025, och att det öppnar upp nya möjligheter att organisera arbetet.
– Men det finns också betydande risker som måste hanteras. Våra inspektioner har bidragit till att sätta ljus på den digitala arbetsmiljön och fått en del företag som inte redan undersöker och riskbedömer digitala arbetssätt att påbörja sitt arbete.
Agera i en digital verklighet
Öppna upp för dialog: Uppmuntra diskussioner kring hur digitala system påverkar arbetet.
Utbilda och informera: Förkovra er om hur ni förebygger stress, skapar en social gemenskap och hur era IT-system fungerar.
Sätt gränser: Definiera tydliga och rimliga gränser för arbetet och låt arbetsbehoven styra införandet av nya arbetsmetoder och system.
Samverka: Samarbeta med anställda för att skapa en hälsosam arbetsmiljö.
Systematiskt arbetsmiljöarbete: Inkludera alla arbetsmiljörisker, även de som är kopplade till digitala arbetssätt, i ert systematiska arbetsmiljöarbete.
*Tips från Malin Cato

Henrik Lenngren
Mer om Digitalisering
-
Vad händer när chefen ersätts av en app
AI • Appar som styr arbetet är vanligt inom flera branscher, som till exempel lager och transport. Nu ska forskare ta reda på hur det påverkar arbetsmiljön.
-
Ständiga distraktioner försämrar vår arbetsförmåga
Digitalisering • Var tredje minut blir vi störda av en notis eller ett mejl när vi jobbar. Det gör att våra arbetsuppgifter tar dubbelt så lång tid att utföra, enligt Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet och en av talarna på årets upplaga av Gilla jobbet.
-
Tre av tio har testat AI
Digitalisering • Tre av tio svenskar har testat AI och av dessa har drygt en femtedel gjort det i tjänsten. Det visar den senaste upplagan av Internetstiftelsens årliga rapport över svenskarnas internetvanor.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Arbetsgivare inte oroliga för AI
AI • Hälften av Sveriges arbetsgivare tror att AI kommer leda till fler jobb snarare än färre. Mest optimistiska är arbetsgivarna inom telekom och media. Det visar en undersökning från Manpower.
-
Läkare riskerar empatitrötthet
Kompetens • Svåra besked om sjukdom är inte bara tunga att ta emot. De är också svåra att ge. Särskilt i slimmade vårdorganisationer där tiden för samtalet är knapp.
-
Musik på jobbet – stämning eller störning?
Arbetsklimat • Vår förmåga att filtrera bort bakgrundsljud på jobbet är individuell. Medan en medarbetare inte registrerar att musik spelas kan en annan knappt fokusera alls.