Bild: Pixabay
Företagen brister i rutiner kring teknikstress
Publicerat 13 november 2023
En ny granskning avslöjar att många företag inte arbetar med att motverka teknikstress och andra risker med digitala arbetssätt. Av 1 500 kontrollerade arbetsplatser saknar en fjärdedel nödvändiga rutiner.
Digital teknik har blivit en viktig del av vårt arbetsliv, men en färsk granskning från Arbetsmiljöverket visar att många företag saknar viktiga rutiner. I en undersökning av närmare 1 500 arbetsplatser upptäckte myndigheten att drygt 23 procent har brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
Malin Cato från Arbetsmiljöverket leder inspektionsinsatsen och hon påpekar vikten av förebyggande åtgärder.
– Företagen måste ha ett system för att upptäcka och utvärdera risker. Det är nödvändigt för att skydda anställda från de negativa konsekvenser som kan följa med distansarbete eller arbete med många digitala verktyg.
Anställda som använder digitala system mycket i sitt arbete kan uppleva stress och trötthet.
– För anställda som ägnar en stor del av sin arbetstid åt digitala system, eller har flera verktyg att hantera samtidigt, kan risken för teknikstress, överbelastning och utmattning av hjärnan öka. Det är arbetsgivarnas ansvar att ta med riskerna i sitt förebyggande arbetsmiljöarbete, säger Malin Cato.
Precis som muskler behöver hjärnan också pauser för att återhämta sig efter perioder av hårt arbete.
Inspektionerna, som är en del av en EU-kampanj, har riktats mot bland annat reklambyråer, förlag, banker, försäkringsbolag och IT-företag. Malin Cato understryker att arbetsgivare måste vara medvetna om den ökade risken för teknikstress och hjärntrötthet hos anställda.
– Det handlar om att värna om den kognitiva hälsan. Vår hjärna är inte gjord för multitasking, att göra flera saker samtidigt, även om vi ofta tror det. Precis som muskler behöver hjärnan också pauser för att återhämta sig efter perioder av hårt arbete.
Malin Cato konstaterar att digitaliseringen bedöms vara den starkaste förändringsfaktorn fram till 2025, och att det öppnar upp nya möjligheter att organisera arbetet.
– Men det finns också betydande risker som måste hanteras. Våra inspektioner har bidragit till att sätta ljus på den digitala arbetsmiljön och fått en del företag som inte redan undersöker och riskbedömer digitala arbetssätt att påbörja sitt arbete.
Agera i en digital verklighet
Öppna upp för dialog: Uppmuntra diskussioner kring hur digitala system påverkar arbetet.
Utbilda och informera: Förkovra er om hur ni förebygger stress, skapar en social gemenskap och hur era IT-system fungerar.
Sätt gränser: Definiera tydliga och rimliga gränser för arbetet och låt arbetsbehoven styra införandet av nya arbetsmetoder och system.
Samverka: Samarbeta med anställda för att skapa en hälsosam arbetsmiljö.
Systematiskt arbetsmiljöarbete: Inkludera alla arbetsmiljörisker, även de som är kopplade till digitala arbetssätt, i ert systematiska arbetsmiljöarbete.
*Tips från Malin Cato
Henrik Lenngren
Mer om Digitalisering
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Fler använder AI i jobbet
AI • Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.
-
Arbetsmiljöverket tar tempen på den digitala arbetsmiljön
Digitalisering • Under pandemin fick digitaliseringen i arbetslivet en rejäl skjuts. Nu gör Arbetsmiljöverket en inspektion för att se hur arbetsgivarna tar ansvar för den digitala arbetsmiljön och om de har tillräcklig kunskap.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Halkolyckorna ökar på vintern i många yrkesgrupper
Arbetsolyckor och arbetsskador • Att halka på jobbet är en av de allra vanligaste arbetsolyckorna. Några av de värst drabbade yrkesgrupperna är yrkesförare, vårdpersonal och personliga assistenter. Inom hemtjänsten är det många som halkar när de är på väg till eller från en brukare.
-
De tog hjälp av AI med riskbedömning
AI • Med hjälp av inrapporterade händelser kan AI-funktionen ”Jörgen” förutspå risker i olika arbetsmoment hos Södra Skogsägarna. Den kan även ge nya perspektiv vid skyddsronderna genom att visa trender för olika risker senaste månaden.
-
Skivnördarnas högborg
Bildreportaget • Nordens största skivbutik fyller 50 år. En bedrift när skivbutikerna fått det allt tuffare. Här pågår dagligen en jakt på guldkorn till hemmasamlingarna.