Mitt klassrum är en kunskapsfabrik
Publicerat 4 september 2018
När jag för ett par år sedan frågade mina egna barn "Vad har ni lärt ert i skolan i dag?" hade de knappt någon aning. Jag tänkte att om inte jag får mina elever att prata positivt om skolan, och om de inte förmedlar vad de lärt sig under sina skoldagar, har jag misslyckats som lärare.
I media beskrivs ofta läraryrket som stressigt i en bråkig och allmänt stökig miljö. Det är en beskrivning som jag inte alls känner igen mig i. Tvärtom, på min arbetsplats upplever jag att både jag och mina elever är väldigt måna om vår arbetsmiljö. Att vara lärare ser jag som ett privilegium där jag får möjlighet att vara en del i barnens utveckling och där kunskap, glädje och kärlek är i fokus. Jag vill skapa en kultur som gör att eleverna inte tänker att de måste gå i skolan, utan att de är där för att de verkligen vill. De ska känna lust, ett driv och massvis av glädje när de tänker på skolan, sitt klassrum, sin klass och sin lärare.
Vi vet att den psykiska ohälsan hela tiden växer bland våra barn och ungdomar. Då måste jag som lärare ta mitt ansvar att inte pressa eller stressa mina elever. Jag vill att vi driver oss framåt med glädje genom att prata prestationer i stället för resultat. Och om eleverna känner sig trygga, har kunskapslust och inte är stressade är det större chans att de kommer ihåg och även berättar hemma vad de lärt sig.
Jag letade efter en metafor för klassrummet och kom på ett bra namn; kunskapsfabriken. I en fabrik måste alla delar fungera för att det ska gå runt. Min uppgift är att få alla individer att trivas, må bra och känna sig bekväma att både lyckas och misslyckas. I kunskapsfabriken är vi ett team, ett team som samarbetar och driver på utvecklingen tillsammans. När man går in i fabriken vet man vad som gäller, man är koncentrerad och fokuserad för att vara en tillgång för både läraren och sina kamrater.
Barnen är Sveriges viktigaste människor, vår framtid, och jag är så lycklig över att få vara en del av deras utveckling och liv. Att ha motiverade, kunskapstörstiga och glada elever gör att jag åker till jobbet med kroppen fylld av glädje för att jag vet att jag har världens bästa, roligaste och viktigaste jobb!
Mer om Krönika
-
"Hjärnvilan är utrotningshotad"
Krönika • Av Sissela Nutley. ”Thank you for not using your cell phone” – stod det i spa:ts entré där jag bokat in tre timmar i relaxavdelningen. Det är faktiskt jag som tackar. På dessa timmar har min lilla hjärna fått tid att reflektera. Jag har exempelvis fått några nya idéer, hittat perspektiv på problem och även mentalt skrivit denna krönika.
-
Varför är det ingen som står upp?
Krönika • Av Tommy Wilèn. Har du sett filmen Döda poeters sällskap? Robin Williams spelar en normbrytande lärare som lär eleverna att tänka själva och stå upp för sina åsikter, vilket tyvärr slutar med att han får sparken. I sista scenen tittar han in i klassrummet för att säga hejdå till sina elever...
-
Lärare? Du har inget vettigt jobb alltså?
Krönika • Av Jonas Nilsson. För ett antal år sedan hamnade jag i samtal med en pratglad man på en restaurang. Vi hade väldigt trevligt, men känsloläget förändrades efter att han fick reda på att jag var lärare. ”Lärare? Jaså, du har inget vettigt jobb alltså?”
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Anställda utnyttjas av kriminella gäng
Arbetsmiljöarbete • Kriminella nätverk infiltrerar legala företag för att underlätta och effektivisera sin kriminalitet. Det visar en ny rapport från Brottsförebyggande rådet, Brå. En god arbetsmiljö och trygga chefer kan förebygga att anställda utnyttjas av de kriminella gängen.
-
Byggföretagen om det ökande antalet dödsolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Långa led med underentreprenörer är inte hela förklaringen till det stora antalet allvarliga olyckor i byggbranschen tror Magnus Olsson på Byggföretagen.
-
Så jobbar Statens haverikommission med dödsolyckan i Ursvik
Arbetsmiljöarbete • Statens haverikommission bestämde sig inom ett dygn för att utreda den allvarliga olyckan i Ursvik då en bygghiss rasade och fem personer omkom.