Bra kollegor viktigast när unga väljer jobb
Publicerat 28 juni 2017
Bra kollegor och ett gott ledarskap är de faktorer som rankas högst när nyutexaminerade studenter ska välja arbetsgivare. Lön kommer först som nummer tio på listan. Det visar en undersökning från fackförbundet Jusek.
Fackförbundet Jusek har frågat 2 232 nyutexaminerade studenter vilka faktorer de tycker är viktigast hos en arbetsgivare. Bra kollegor hamnade överst på listan följt av gott ledarskap och trygga anställningsvillkor.
– En rad faktorer hamnar högre än lön när nyutexaminerade rankar vad som är viktigt hos arbetsgivare. För att rekrytera och behålla akademiker behöver organisationer ge både goda villkor och prioritera sociala och organisatoriska faktorer på arbetsplatsen, säger Sofia Hylander, opinionsbildare på Jusek i en kommentar.
Undersökningen visar också att män och kvinnor har olika syn på vilka faktorer som är viktigast hos en potentiell arbetsgivare. Män tenderar att värdera karriärmöjligheter och kompetensutveckling högre än kvinnor. Kvinnor rankar företagets värderingar högre än vad män gör. Men när det gäller lönens betydelse verkar det inte finnas någon större skillnad mellan könen.
Viktigast hos en arbetsgivare
1. Bra kollegor
2. Ett gott ledarskap
3. Trygga anställningsvillkor
4. Möjlighet till kompetensutveckling
5. Balans mellan arbete och fritid
6. Verksamhet i linje med värderingar
7. Karriärmöjligheter
8. Kreativa arbetsuppgifter
9. Kollektivavtal
10. En konkurrenskraftig lön
11. Flexibel arbetstid
12. Att verksamheten är effektiv
13. Att arbetsgivaren har hög status

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.
-
Åtta principer för framgångsrika team
Arbetsklimat • Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring.
-
Ohjälpsamma kollegor skapar irritation
Arbetsklimat • Att inte vara hjälpsam eller ta ansvar. Det är sådant vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, enligt en ny undersökning.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.