Klyschorna som klibbar fast
Publicerat 18 februari 2016
Skapa synergier och vara proaktiv. Det är exempel på vanliga modeord i arbetslivet just nu. Genom att använda dem vill vi framstå som professionella. Men effekten kan bli den motsatta om man råkar använda förlegade uttryck eller uttryck som är svårbegripliga.
Konsulter är ofta tidiga med att använda modeord och sen sprids de vidare via konferenser och kurser, enligt språkforskaren Lars Melin som skrivit böckerna "Corporate Bullshit" och uppföljaren "Money Talks" som handlar om de populäraste klyschorna i finansvärlden.
– Det finns en prestigeordning för hur uttrycken sprids. Först hör jag en inflytelserik person använda uttrycket. Den personen vill jag imitera och ta rygg på för att få fart på mitt eget projekt. Då använder jag den personens ord och framstår som lika tuff, säger Lars Melin.
Modeord har en livslängd om cirka fem år innan de byts ut enligt Lars Melin. Ordet når en topp ungefär i mitten av den cykeln och sen går det långsamt tillbaka. Modeorden sprids nästan som en epidemi. Ett ord som man hört andra säga men själv inte har en tanke på att använda kan plötsligt hoppa ur munnen på ett möte.
– Ett ord jag studerat är mantra som ursprungligen kommer från new age-rörelsen. Det började användas i en valrörelse på 90-talet och sen fick det en topp efter 2 ½ år. Sen gick det tillbaka, men aldrig till ursprungsnivåerna.
En del modeord klibbar sig fast medan andra dör ut tvärt.
– Ett akut exempel på det är ordet leverera. Jag tror få använder det i dag, det känns lite töntigt att säga att man levererar.
Modeord är en spegling av den tid vi lever i och de uppstår för att vi behöver omväxling och starka vardagsord, enligt Lars Melin. Ibland smyger sig modeorden in utan att vi ens tänker på dem. Ett exempel på det är när vi i ett samtal med en annan person ska bekräfta att vi lyssnar och håller med.
– Det går som årsringar i sättet vi bekräftar varandra i samtal. "Jajamensan" har haft sin glansperiod. Just nu använder vi "absolut" eller det allra senaste "eller hur".
Vanliga klyschor på jobbet
- Proaktiv
- Styrkor
- Win-win
- Case
- Synergier
- Jacka i
- Tänka utanför boxen
- Värdegrund
- Äga frågan
- Transparens
- Nytänk
- Brainsstorma
- Lyssna in
- Hygienfaktor
- Leana processen

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Möten
-

Fem tips för att bli bättre på att mingla
Möten Känner du dig också obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Arbetsliv bad varumärkesexperten Anna-Karin Lingham om några tips på hur man övervinner sin mingelskräck och blir säkrare och mer avslappnad.
-

Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.
-

Så blir du bättre på att mingla
Möten Känner du dig obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Det finns enkla knep för att övervinna sin mingelskräck och bli säkrare och mer avslappnad.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Nära var tredje inom välfärdsyrken upplever ständig stress
Stress En av tio har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemet inom utbildning samt vård och omsorg där nästan 30 procent uppger att arbetsbelastningen alltid är för hög. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
-

IT-bolaget som vill vara en föräldravänlig arbetsgivare
Arbetsmiljöarbete Att vara gravid är inget hinder för att gå en chefskurs och vabb är en del av vardagen. På IT-bolaget CGI ses föräldraledighet och småbarnsår inte som ett avbrott utan som en naturlig del av yrkeslivet.