
Bild: jason Goodman/Unsplash
Lyckas med återgången till kontoret
Publicerat 3 februari 2022
En stegvis återgång, där man främst ser till verksamhetens behov men också till medarbetarnas önskemål. Det är nyckeln för en lyckad omstart på jobbet efter pandemin, enligt Anki Udd ledarskapsexpert på chefsorganisationen Ledarna.
Efter nästan två år av pandemirestriktioner kan de som distansjobbat, från och med nästa vecka återvända till arbetsplatsen igen. Ett besked som väcker blandade känslor. Några har mått dåligt av den isolering som distansarbetandet har inneburit, medan andra trivts med att få lite större frihet att styra över sin vardag.
– Det här kommer bli en utmaning för många chefer, det är jag övertygad om. Bland dem som kunnat arbeta hemma under pandemin finns en förväntan att kunna fortsätta med det helt eller delvis. Många har sett fördelar i vardagen med distansarbetet. Samtidigt har alla verksamheter behov av att de anställda träffas fysiskt. Det är viktigt både för de sociala relationerna och för utveckling och innovation, säger Anki Udd.
Arbetsgivaren bestämmer
Ytterst är det arbetsgivaren som bestämmer hur och var arbetet ska utföras och det är viktigt att utgå från den verksamhet man har och fundera över vilket arbetssätt som passar bäst, betonar Anki Udd. Samtidigt är det viktigt att lyssna på medarbetarnas behov, anser hon.
– Som chef tycker jag man ska ta reda på vad var och en har för behov och önskemål framåt. Kanske har man en samsyn – och då är det jättebra. Har man inte det så får man fundera över hur man kommer vidare. Men om man kan tillmötesgå individuella behov så är det positivt för verksamheten och arbetsklimatet.
En successiv återgång är att föredra framför hastiga och ogenomtänkta beslut, enligt Anki Udd. Risken är att det slår tillbaka om övergången blir för abrupt, säger hon. Det viktiga är att ha en plan för återgången och att arbetsgivaren kommunicerar den tydligt.
– Sen får man ha respekt för det faktum att detta pågått under två års tid nu. Många har fått nya kollegor som de aldrig har träffat på riktigt. Kanske har man bara haft kontakt med sina närmsta kollegor. Nu gäller det att försöka få ihop helheten igen.
Återgång till kontoret
- Utgå från verksamhetens behov när ni ska bestämma vilket arbetssätt som passar er bäst.
- Boka in ett avstämningsmöte med varje medarbetare för att ta reda på hur de upplevt tiden med distansarbete och vad de har för behov och önskemål framåt. Försök i den mån det går att ta hänsyn till individuella önskemål.
- Planera för sociala aktiviteter för att få ihop gruppen igen.
- Gör en plan för återgången och kommunicera den tydligt. Prevent har en checklista med sådant som är bra att tänka på inför återgången. Läs mer:

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Coronaviruset
-
Även lindrig covid kan ge långdragna besvär
Coronaviruset • Även de som varit lindrigt sjuka i covid kan drabbas av långdragna besvär som påverkar arbetsförmågan, visar en forskningsstudie.
-
Så kan arbetsgivaren stötta efter långtidscovid
Coronaviruset • För den som varit långtidssjuk i covid krävs både stöd och att bli lyssnad på för att återgången till arbetet ska bli bra.
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fler behöver hjälp att lösa konflikter
Arbetsmiljöarbete • Allt fler företag behöver hjälp med att lösa konflikter på arbetsplatsen, enligt Isabelle Wright, psykolog och organisationskonsult på företagshälsan Feelgood.
-
Så lyckas du i din nya roll som chef
Chef • Som ny chef gäller det att bygga relationer, skynda långsamt och visa nyfikenhet. Ledarskapsutvecklaren Anki Udd på Ledarna ger tips till nya chefer.
-
Bejaka din inre entreprenör
Kompetens • Vi lever i en snabbföränderlig värld och det ställer nya krav både på organisationer och medarbetare.