Kollegors stöd kan hjälpa medarbetare i kris
Publicerat 11 mars 2022
Först pandemin och nu kriget i Ukraina. Kriser som skapar oro eller drabbar anställda personligen kan leda till att medarbetare tappar fotfästet och får svårare att klara av sitt jobb. Men stöd från chefer och kollegor med bland annat avlastande samtal kan hjälpa dem som mår psykiskt dåligt.
Invasionen i Ukraina kan leda till ett ökat behov av krisstöd på arbetsplatserna. En del företag och organisationer har medarbetare i det krigshärjade landet eller i närområden. Det finns också anställda som är oroliga över anhöriga som berörs direkt av kriget. Men krisen kan också leda till en flyktingvåg och att sjuka och skadade får vård i Sverige, något som kan påverka flera yrkesgrupper.
– Det finns redan nu arbetsgrupper inom vården och kommunal förvaltning som möter svårt sjuka patienter eller flyktingar som kommer direkt från Ukraina. Då kan det behövas krisstödjande insatser för medarbetarna, säger Mattias Klawitter, psykolog, organisationskonsult och samordnare för krisstöd på Falck Healthcare.
Tufft med två händelser efter varandra
Eftersom Ukrainakriget kommer så tätt inpå coronapandemin tror han att det finns risk för att vissa yrkesgrupper kan drabbas extra hårt av stress och ökad sjukfrånvaro.
– Man klarar kanske av en händelse, men två händelser efter varandra kan vara svåra att hantera. Då har inte psyket riktigt mekanismer för att hålla saker ifrån sig. Det blir svårt att återhämta sig helt enkelt.
Mattias Klawitter menar att företag och organisationer behöver identifiera grupper där man behöver tänka extra mycket kring riskanalys, särskilt i kommunal förvaltning och sjukvårdsregionerna.
– En viktig del av kristänket är att en person förlorar sina resurser under en period, som sin förmåga att kunna koncentrera sig, engagera sig på jobbet eller hålla många bollar i luften. Därför kan det vara viktigt att anpassa arbetssituationen för medarbetaren, säger han.
Gruppen kan stötta
Arbetsgivaren är skyldig att ha beredskap och rutiner för krisstöd, något som många stora organisationer också har. Ett effektivt sätt att bemöta den oro och stress som en krissituation orsakar är att ha avlastande samtal i grupp.
– Gruppen har en förmåga att mobilisera resurser för att stärka varandra. Det är den egna arbetsgruppen som ska göra det här med sin närmaste chef. Då blir det väldigt strukturerat på ett sätt som kommer att bidra till att man känner sig stärkt av den gemenskap som byggs upp kring det här.
Det är också viktigt att arbetsgivaren informerar om vilka stödresurser som finns i organisationen. Däremot ska man inte pådyvla stödsamtal utan erbjuda det. Alla har inte behov av att prata med någon, men det är en viktig signal till de anställda för att visa att man bryr sig.
– De flesta som är i akut kris brukar acceptera att bli uppringd av någon. Det är inte lika bra att ge ett telefonnummer för de flesta av oss kommer inte att ringa det numret även om vi mår dåligt, säger Mattias Klawitter.
– Sedan får man se vad det leder till. Det kan vara ett samtal, det kan vara tre samtal och, i något enstaka fall, en längre traumabearbetande behandling. Men det är väldigt ovanligt. De flesta krissamtal är avlastande samtal några gånger.
Cheferna i en organisation har en väldigt viktig roll för att fånga upp signaler från medarbetare som mår dåligt och hantera de anställdas oro. Därför kan de också behöva handledning för att kunna hantera kriser.
– Vår erfarenhet säger att det engagemang som chefen kan uttrycka när personal mår väldigt dåligt och är i kris ofta är helt avgörande för hur det utvecklas framöver. Därför är chefshandledningen oerhört avgörande, säger Mattias Klawitter.
Så gör ni en krisplan
- Tillsätt en krisgrupp med tydlig rollfördelning och kunskap, resurser och befogenheter att leda arbetsplatsen genom krisen.
- Gör en krisplan som anger vad som ska göras och vad som är viktigt att tänka på vid en krissituation. I krisplanen anges till exempel vad som gäller vid intern och extern information, krisstöd och stöd till anhörig.
- Gör en risk- och sårbarhetsanalys för att identifiera krissituationer som kan bli aktuella på er arbetsplats.
- Komplettera krisplanen med rutiner som anger mer i detalj vilka åtgärder som ska vidtas vid varje identifierad krissituation.
- Skapa kontaktlistor till närstående och externa aktörer, såsom polis, företagshälsa och arbetsrättsjurist. Se till att hålla listorna uppdaterade.
- Utbilda och säkerställ att de som ansvarar för en åtgärd i en krissituation har kunskaper att utföra uppgiften.
- Informera medarbetarna om arbetsplatsens arbete med krishantering - vad som gäller, vem som är ansvarig, viktiga rutiner och dokument.
- Utvärdera krisarbetet när krisen är över och ta lärdom inför framtiden. Det sägs att de som bäst hanterar en kris är de som tidigare tagit sig igenom en kris.
Källa: Prevent
Krister Zeidler
Mer om Kris
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Viktigt att träna krishantering i praktiken
Kris • Många myter florerar kring vad en bra och effektiv krishantering innebär. Det är viktigt att använda sig av metoder som fungerar och inte minst att träna krisarbete i praktiken för att vara väl förberedd.
-
"Det här är en händelse vi kommer bearbeta lång tid framöver"
Kris • Direkt efter den tragiska olyckan på Gröna Lund, som kostade en person livet och skadade nio andra, aktiverades parkens krisorganisation. Just nu kontaktar Gröna Lund samtliga medarbetare för att stämma av behovet av stöd, enligt HR-chef Kristofer Sandström Garpnell.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra