Ny ISO-standard för arbetsmiljö
Publicerat 16 februari 2018
I mars lanseras ISO 45001, en internationell ledningssystemstandard för arbetsmiljöarbete. Standarden ska hjälpa företag och organisationer att jobba systematiskt med arbetsmiljön och ställer bland annat krav på psykosocial arbetsmiljö, ledningens engagemang och medarbetarnas delaktighet.
ISO 45001 förutspås att bli en av de största ISO-standarderna tillsammans med ISO 9001 och ISO 14001. Den kommer på sikt att ersätta OHSAS 18001, som används av många organisationer i världen men inte är någon internationell ISO-standard.
– ISO 45001 är ett verktyg som ska hjälpa företag att jobba systematiskt med arbetsmiljöarbetet. Syftet med standarden är att minska olyckor och arbetsrelaterade sjukdomar, säger Lorena Olivares, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute. 
I den nya standarden finns krav på social och organisatorisk arbetsmiljö, något som den svenska kommittén har jobbat hårt för att få igenom.
– Det finns krav på att man ska jobba mer aktivt med de psykosociala bitarna, som till exempel stress, mobbning och trakasserier.
En annan nyhet är att det ställs krav på ledningens engagemang och medarbetarnas delaktighet och att även inhyrd personal och konsulter ska omfattas.
– I Sverige har vi skyddskommittéer och skyddsombud och det är inte så självklart i andra länder. Det har varit en viktig fråga i diskussionerna att få med krav på arbetstagarnas delaktighet i arbetsmiljöarbetet, säger Lorena Olivares.
Alla ledningssystemstandarder från ISO är byggda på samma sätt och det gör det också enklare att integrera dem.
– Är du redan certifierad enligt ISO 9001 eller ISO 14001 och vill koppla på med ISO 45001 har du en bra grund. Det ger också goda förutsättningar för standardens spridning och tillämpning i världen.
Standarden är certifieringsbar vilket innebär att det görs revisioner där man måste kunna visa att man arbetar aktivt och systematiskt med arbetsmiljöfrågorna.
SIS räknar med att den nya standarden ska vara översatt till svenska i slutet av mars. SIS kommer också att anordna frukostmöten i samband med att standarden publiceras.

Krister Zeidler
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vila regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.
-

Minska risken för felrekrytering
Chef Rekrytering är en stor och viktig del av chefens jobb. Men det kan också skapa stress. Här är några råd för att göra processen lite lättare.