Människan i centrum för ny ledarskapsstandard
Publicerat 12 juni 2017
Nyligen släpptes en svensk standard som visar på de affärsmässiga fördelarna med att fokusera på människan i en organisation. Den vänder sig till VD:ar, ledningsgrupper och styrelser och handlar om allt från mångfald till tillgänglighet.
Det är Swedish Standards Institute, SIS, som tagit fram standarden som är tänkt att vara en vägledning. Standarden innehåller strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap och har också med goda exempel på organisationer som lyckats.
Är det inte redan en självklarhet i svenska organisationer att människan är i fokus för ledarskapet?
– Vi kanske tror att vi kommit långt i de här frågorna men det är långtifrån en självklarhet i alla svenska organisationer. Genom att standarden är tydlig med vad man har att vinna på att sätta medarbetaren i fokus blir det också en fingervisning om att det gäller att ha rätt kompetens i sin styrelse som kan driva de här frågorna, säger Björn Nilsson som är projektledare på SIS för den tekniska kommitté som har varit med att ta fram den nya standarden.
I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledingen människan i fokus genom att se fördelarna med individuella skillnader, att säkerställa hälsa, säkerhet och välbefinnande. Likaså prioriteras att agera på ett socialt och ansvarsfullt sätt. Enligt standarden ökar det trivseln hos medarbetarna och därmed också lönsamheten i organisationen.
– Standarden har ett hållbarhetstänk och ger en tankeställare för organisationerna om vad man missar om man inte sätter människan i centrum. Det ger sämre lönsamhet, svårigheter att locka till sig bra medarbetare och dålig arbetsmiljö.
SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den också som svensk standard. Precis som alla standarder är den frivillig. Målsättningen är att den nya svenska standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig- och icke vinstdrivande sektor.

Gerd Eriksson
Mer om Chef
-

Trivsel börjar med chefen
Arbetsklimat Enligt en ny rapport från Mynak finns det fyra nycklar för att må bra och känna engagemang på jobbet. Allt börjar med ledarskapet.
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

Avstämningsmöten – nyckeln till en bra relation med dina medarbetare
Möten Regelbundna avstämningar med medarbetarna är en central del i ett gott ledarskap. Inte bara för att hålla koll på hur det går på jobbet, utan också hur de mår. Men hur får man till bra avstämningsmöten som inte bara känns som ett stressigt avbrott i vardagen?
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.