Chefer med självmedkänsla mår bättre
Publicerat 5 oktober 2017
Dagens arbetsliv med ständiga förändringar och hög flexibilitet ställer orimliga krav på cheferna som får alltmer på sitt bord. Nu visar ny forskning att de chefer som är snälla mot sig själva och som kan koppla bort jobbet på fritiden mår bäst.
Arbetslivet har blivit mer komplext på grund av globalisering, snabb teknikutveckling, ökad konkurrens och slimmade organisationer. Och cheferna får alltmer att göra, ofta med minskade resurser. Förutsättningarna för att kunna ta sitt ansvar som ledare är i många fall inte realistiskt.
I forskningsprojektet "Hållfast – Hållbart ledarskap i ett föränderligt arbetsliv" har man tittat på hur det är att vara ledare i dagens arbetsliv. Chefer har fått svara på vad som är viktigt för den egna hållbarheten – vad som behövs för att de ska orka, vilja och kunna utöva sitt ledarskap. Och forskarna kunde se att det på individnivå fanns en faktor som spelade stor roll.
– Det är självmedkänslan. En slags inre resurs som handlar om att vara snäll och stöttande mot sig själv i stressade och svåra situationer. I stället för att klandra sig själv och tänka i termer av misslyckande så tänker man att man gjort så gott man kan. Självmedkänsla är en slags stötdämpare som skyddar, säger Christin Mellner som är forskare i arbets- och organisationspsykologi.
Chefer med hög självmedkänsla var också mer återhämtade efter ansträngande perioder. Och de kunde sätta gränser mellan arbete och privatliv för att få en bra balans i livet, som att vara lediga för att umgås med familjen, träna eller gå på bio. Helt enkelt sådant utanför arbetet som gav dem återhämtning för att orka.
När det gällde chefernas arbetsroll i stort i en organisation fanns det sammanfattat tre faktorer som gjorde det svårt för cheferna att få en hållbar arbetssituation. Det var bristande förutsättningar, resursobalans och att vara en så kallad buffertfunktion.
– Cheferna tyckte att de hade för många möten, ladet för mycket tid på administration, att de sällan fick extra resurser vid arbetstoppar och att de hamnade i kläm mellan ökade ledningskrav och redan hårt belastade medarbetare. Det var tydligt att det i dagens organisationer finns för få marginaler, att det inte finns luft kvar i systemet. Det
leder till stressade chefer.
Något som också framkom var att det var extra viktigt för cheferna att få stöd och förtroende från sin egen närmsta chef eller ledning i sitt arbete, precis som det är för medarbetarna.
Vad behövs det mer av i framtidens organisationer?
– Ökat fokus på en kultur som främjar välvilja och medkänsla. På samma sätt som vi i dag kan få friskvårdsersättning för fysisk träning behövs det stöd för att även stärka våra inre mentala resurser. Men det ska inte ske på bekostnad av det traditionella arbetsmiljöarbetet.
Varför är det viktigt med hållbart ledarskap?
– För att cheferna ska orka och vilja ha ledarroller utan att riskera sin hälsa – de har lika stor rätt till en god arbetsmiljö som alla andra. Goda förutsättningar för chefer gör sannolikt att de kan bedriva ett hållbart hälsofrämjande ledarskap gentemot sina medarbetare, vilket i sin tur främjar deras hälsa, välbefinnande och prestation. Därför är arbetsmiljöarbetet viktigare än någonsin, säger Christin Mellner.
Om undersökningen
Resultatet bygger på djupintervjuer med 22 chefer – lika många män som kvinnor och i olika åldrar.
samt en webbenkät till 1 657 chefer inom olika branscher.
- 70 procent önskade att de kunde lämna kvar arbetet på arbetsplatsen.
- 65 procent tyckte att de hade en balans mellan arbete och fritid.
- 40 procent jobbade under semester och 34 procent lät arbetet avbryta på fritiden.

Gerd Eriksson
Mer om Chef
-
Släpp kontrollen – och bli en bättre chef
Chef • För att företaget ska må bra och du ska utvecklas som chef är det viktigt att lära sig att delegera. Och för att lyckas med det måste man bli vän med mitt sitt kontrollbehov och hitta en bra balans mellan kontroll och tillit i sitt ledarskap. Det säger författaren och ledarskapscoachen Emma Pihl.
-
Passiva chefer bidrar till destruktivt ledarskap
Chef • Arrogans och att behandla sina medarbetare olika är exempel på destruktivt ledarskap. Men också att vara passiv och otydlig, enligt Susanne Tafvelin, forskare vid Umeå universitet som lett en studie om destruktivt ledarskap.
-
Så bygger du tillit till dina medarbetare
Chef • Bättre arbetsprestationer, trivsel och färre konflikter på jobbet. En tillitsfull relation mellan medarbetare och chef är avgörande för en välfungerande arbetsgrupp. Så, hur når man dit?
Senaste om Ledarskap
-
Våga ta plats och leda mötet
Möten • Alla har varit med om det. Möten som aldrig tar slut, tankar som far i väg åt annat håll och en känsla av att man står och stampar på samma ställe. Tips för bättre möten.
-
Släpp kontrollen – och bli en bättre chef
Chef • För att företaget ska må bra och du ska utvecklas som chef är det viktigt att lära sig att delegera. Och för att lyckas med det måste man bli vän med mitt sitt kontrollbehov och hitta en bra balans mellan kontroll och tillit i sitt ledarskap. Det säger författaren och ledarskapscoachen Emma Pihl.
-
Ny krisstödslinje för oroliga anställda
Arbetsmiljöarbete • Vart femte samtal till Previas krisstödslinje handlar om oro kopplat till det pågående kriget. Det kan chefer och medarbetare göra för att minska oron.