Tre frågor om Arbetsmiljöverkets regelförnyelse
Publicerat 30 oktober 2024
Arbetsliv ställde tre frågor till Lotta Trosell, projektledare för regelförnyelsen på Arbetsmiljöverket.

Vad har ni fått för frågor från arbetsgivarna?
– Vad är nytt och varför gör ni det här är några av de vanligaste frågorna vi fått. Svaret är att vi gör det för att det ska bli lättare att hitta, förstå och använda arbetsmiljöreglerna, för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Det nya består av en ny logisk struktur, digitalisering och språklig bearbetning. Utgångspunkten är samma krav och skyddsnivåer. De enda helt nya föreskrifterna är de för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare.
Vad är den största vinsten med en ny struktur?
– De ger en bättre överblick över hela regelverket eftersom man ofta berörs av många föreskrifter parallellt i en verksamhet. De tydliggör vem som har ansvaret för att reglerna följs och vikten av att jobba förebyggande – att det systematiska arbetsmiljöarbetet går som en röd tråd genom alla föreskrifter.
Vad är du mest nöjd med i det omfattande arbete ni gjort?
– Att vi kan presentera föreskrifterna i ett digitaliserat format. Nu kan man söka utan att veta exakt var man ska leta. Man kan även göra sina egna länksamlingar.
Jag hoppas också att språket ska vara lättare att förstå i och med vårt klarspråksarbete. Digitaliseringen gör att vi har bättre förutsättningar att vara aktuella och utveckla användarvänligt stöd i arbetsmiljöarbetet framöver. Vi kommer att fortsätta förbättra både regelverket och det stödjande materialet som hör till.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Lagar och regler
-
Allt fler lagförs för arbetsmiljöbrott
Arbetsolyckor och arbetsskador Antalet lagförda arbetsmiljöbrott har fördubblats. Det beror på en lagändring men också på ett bättre samarbete mellan myndigheter.
-
Det gäller vid bakgrundskontroller
Rekrytering Att googla en kandidat under en rekrytering och besöka ett öppet Instagram-konto kan vara frestande. Men faktum är att det kan bryta mot dataskyddsförordningen. HR-experten Cecilia Fredriksson reder ut vad som gäller.
-
Så har Peab jobbat med den nya regelstrukturen
Arbetsmiljöarbete Den 1 januari 2025 börjar de omarbetade arbetsmiljöföreskrifterna att gälla. Peab är ett företag som varit på tårna för att förbereda sig i tid.