
Bild: Istock
Prata om stressen innan den lett till sjukskrivning
Publicerat 16 mars 2023
Sjukfrånvaro på grund psykisk ohälsa kan bli långvarig och kostsam om orsakerna inte upptäcks i tid. Men med rätt insatser kan arbetsgivaren skapa en friskare arbetsplats, enligt Ola Ogén som är psykolog på hälsoföretaget Feelgood.
Som arbetsgivare gäller det att intressera sig för de bakomliggande orsakerna till att någon känner sig stressad eller har problem med sömnen, säger Ola Ogén. Vid avstämningar är det viktigt att fråga medarbetarna hur de mår och om det finns faktorer i arbetsmiljön som bidrar till att de inte mår bra. Det kan till exempel handla om otydligt ledarskap, otydliga roller och förväntansbilder, orimlig arbetsbelastning eller en negativ social kultur. Medarbetarenkäter är ett annat verktyg för att få en överblick.
Viktigt med stöd till cheferna
Ett annan viktig insats för att förebygga sjukfrånvaron är stödet till cheferna – att se till att de har den kunskap som behövs för att leda det systematiska och organisatoriska arbetsmiljöarbetet. Och att de har utrymme att ta tag i problem och att utveckla verksamheten.
– Det finns en tendens att chefernas arbete med arbetsmiljön och medarbetarna konkurrerar med deras tid för kärnverksamheten. Det kan man motverka genom att på organisationsnivå skapa struktur och systematik i arbetsmiljöarbetet och visa att den typen av aktiviteter är viktiga och prioriterade.
Gäller att ligga steget före
Något som också gagnar organisationen är att chefer ingår i forum med andra chefer för att diskutera och utbyta erfarenheter. Det ger kollegialt stöd och inspiration.
– Chefsrollen och arbetsmiljöarbetet kan ofta upplevas som ensamt och tungt, men i ett forum kan man utbyta både framgångar och hur man arbetat med olika utmaningar och hinder.
Han säger att det sällan finns snabba lösningar för att få ner sjukfrånvaro i en organisation, det gäller att jobba på både kort och lång sikt för att få förändring. Och har det en gång uppstått problem gäller det att inte ducka och tro att de löser sig av sig själv.
– Tar man inte tag problemen finns risken att de fördjupas och då blir det betydligt mer komplicerat att komma åt dem. En chef behöver ständigt agera och engagera sig i medarbetarna och i arbetsmiljön för att ligga steget före och undvika ohälsa, säger Ola Ogén.
Tecken på ohälsa
På individnivå:
- Förändrade beteenden
- Mycket övertidsarbete
- Social tillbakadragenhet
- Lättirriterad
- Minskad ork
- Minskat engagemang i arbetet
- Upprepad korttidsfrånvaro
- På jobbet trots sjukdom
På gruppnivå:
- Olyckor och tillbud
- Försämrat resultat
- Ökad personalomsättning
Källa: Feelgood

Gerd Eriksson
Mer om Psykisk hälsa
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.
-
Psykisk ohälsa som barn ökar sårbarhet senare i livet
Psykisk hälsa • Psykisk ohälsa ökar bland unga. Det ökar också risken att bli sjukskriven senare i livet enligt en ny studie från Karolinska Institutet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
”Hela livssituationen påverkar”
Stress • År 2028 försvinner diagnosen utmattningssyndrom. Det är i grunden positivt för patienterna enligt Alexander Rozental, professor i psykologi vid Luleå tekniska universitet. Diagnosen har inte varit tillräckligt träffsäker eller resulterat i effektiva behandlingsmetoder.
-
Parfym kan förvärra pollenallergi
Allergier • Uppfriskande och härligt eller ett irritationsmoment som sticker i näsan? Parfymens vara eller icke vara är en vattendelare. Men kan det rent av bli ett arbetsmiljöproblem? Vi frågade Liselott Florén på Astma- och allergiförbundet.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för pollenallergiker
Allergier • Med mildare vintrar börjar pollensäsongen allt tidigare. Prognosen tyder på att årets säsong kommer att bjuda på högre halter av björkpollen än tidigare. Alla arbetsplatser behöver tänka igenom vad de kan göra för att underlätta för pollenallergiker på jobbet, säger Liselott Florén på Astma- och allergiförbundet.